آموزشگاه رایگان mba

ساخت وبلاگ

 

مدیریت اجرایی چیست؟

مدیریت اجرایی یکی از حوزه های رشته مدیریت به شمار می رود که بر اساس نیاز های جامعه در نظر گرفته می شود. این رشته ی مدیریتی در نهایت به آموزش مدیران و تربیت نیرو های کارآمد منتهی می گردد که قادر است سازمان های اجتماعی، اقتصادی، تولیدی و خدماتی را به بهترین نحو سازماندهی کند و در اقتصاد کشور تاثیر چشمگیری را به ارمغان بیاورد.

علاوه بر این، مدیریت اجرایی یک گرایش از رشته های MBA و مدیریت شهری است.

اکثر دانش پژوهان این رشته مسئولیت پست های مدیریتی کلان اعم از واحد های تولیدی- صنعتی را بر عهده دارند. همچنین فارغ التحصیلان می توانند در پست های حیاتی نظیر طرح برنامه های کلان اقتصادی برای وزارت خانه ها، سازمان ها و مدیریت تاسیسات نفتی و پالایشگاه ها فعالیت کنند.

از سری جایگاه های شغلی برای مدیران اجرایی می توان به مدیر تاسیسات نفتی و پالایشگاهی، سرپرست واحد های تولیدی- صنعتی، طراحی برنامه های کلان اقتصادی در سازمان ها و وزارت خانه ها اشاره کرد.

شایان ذکر است که شرط لازم برای ورود به رشته مدیریت اجرایی برخورداری از مقطع کارشناسی ارشد است.

 

اهداف مدیریت اجرایی

  • کارآفرینی با ایجاد فعاليت‌هاي جديد در درون سازمان و يا ايجاد سازمان‌های جديد
  • ايجاد تحول در يك بخش تخصصي سازمان
  • ارائه خدمات مشاوره‌اي و مطالعاتي در زمينه‌هاي مزبور بر مديران سازمان‌های اقتصادي و اجتماعي
  • طراحي، هدايت و رهبري تحول در كل سازمان پس از كسب تجارب عملي در مديريت
  • اداره موثر و كارآمد سازمان با يك بخش تخصصي از آن نظير بخش‌هاي توليدي، بازريابي و فروش اطلاعات

 

مدیریت MBA چیست؟

حروف اختصاری MBA بیانگر مدیریت راهبردی کسب و کار است. این رشته مدیریتی گنجینه ای ارزشمند از مهارت های جدید و متفاوت برای حل مشکلات مدیریتی، افزایش استعداد و توانمندی های مدیریت در جهان تجارت را ارائه می دهد.

در پاسخ به اینکه دانش MBA چیست و به چه کار می آید، باید گفت که این علم را می توان گشایشگر فرصتهای شغلی نامید، فرصتهایی که تاکنون پیش روی قرار نگرفته و ماحصل آنها، تغییر شغل سازمانی از یک پست فنی یا مهندسی به یک پست مدیریتی خواهد بود.

 

وجه تمایز مدیریت اجرایی و MBA

EMBA یا Executive MBA که ما آن را مدیریت اجرایی می خوانیم در سال 1943 به وسیله ی دانشگاه شیکاگو به منظور آموزش مدیران سطح بالای شرکتها بنا نهاده شد . امروزه دوره های آموزشی EMBA در اکثر دانشگاهها ارائه می شود .

مدیریت اجرایی برای اشخاص باتجربه ای طراحی شده است که بیشتر قصد بالا بردن توانایی خود برای شکل دهی ایده هایشان را دارند تا کسب مهارت در مدیریت ، به همین دلیل است که سابقه مدیریتی شرط لازم جهت ورود به دوره های مدیریت اجرایی است .

در مقابل ، MBA بیشتر مورد تقاضای جوانترهایی است که تازه دوره لیسانس خود را به پایان رسانیده اند و هنوز به کاری مشغول نشده اند و یا از سابقه کاری کمتری برخوردار هستند و تمایل دارند مهارتشان را در مدیریت بالا ببرند.

در حالی که MBA با تئوری های روز مدیریت مرتبط است ، کسانی که در رشته مدیریت اجرایی تحصیل می کنند سعی در افزایش تجارب شخصی دارند . در مدیریت اجرایی دید مدیریتی تر است اما در MBA نگاه فنی به مسائل مدیریتی بیشتر است .

گر چه عده ای معتقدند دانشجویان MBA با توجه به آموزش های به مراتب کاملتری که در زمینه مدیریت می بینند ، موفق تر از دانشجویان اجرایی هستند ، اما امتیازی که دانشجویان مدیریت اجرایی نسبت به دانشجویان MBA دارند این است که قادرند آنچه را که در کلاس درس می آموزند هم زمان در محیط کار خود اجرا کرده و تجربه کنند . البته دوره های MBA نیز رویکرد  فراگیری مهارت مدیریتی را دارند.

علاوه بر تفاوتهای ماهیتی که در بالا ذکر شد ، MBA  و مدیریت اجرایی دارای تفاوت‌های دیگری نیز هستند.

از سری تفاوت های MBA و مدیریت اجرایی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. در خصوص ورود به دوره های اجرایی اغلب نمره GMAT مورد نیاز نیست در حالی که برای ورود به دوره های معتبر MBA ، نمره آزمون GMAT یکی از ملاک های اصلی پذیرش است.
  2. دوره آموزشی مدیریت اجرایی در اکثر نظام‌های آموزشی جهان یک دوره پاره وقت MBA است که برای افراد شاغلی طراحی شده که قصد ندارند حرفه خود را برای شرکت در دوره‌های تمام وقت MBA ترک کنند ، به همین دلیل کلاس های این رشته در روزهای تعطیل آخر هفته برگزار می شود .
  3. امکان تخصصی شدن دوره در مدیریت اجرایی محدود است و یا کلا وجود ندارد، در حالی که MBA در گرایش های مختلفی ارائه می گردد .
  4. در اکثر دانشگاه های خارج از کشور یکی از شرایط ورود به برنامه های آموزشی معتبر مدیریت اجرایی حداقل 5 سال سابقه مدیریتی است در حالی که برای داوطلبان MBA این شرط وجود ندارد.

منبع

آموزشگاه رایگان mba...
ما را در سایت آموزشگاه رایگان mba دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عباس جعفری mba-learner بازدید : 122 تاريخ : سه شنبه 31 خرداد 1401 ساعت: 13:31

یکی از مهم ترین گرایش های رشته مدیریت کسب و کار (MBA)، گرایش سیستم های اطلاعاتی است. این گرایش با پیشرفت دانش فناوری در ارتباط است و با عناوین مختلفی نظیر فناوری اطلاعات و MIS شناخته می شود.

دانش مدیریت بر هدایت و پیشرفت سازمان ها تاثیر گذار است. همگام با پیشرفت دانش فناوری اطلاعات سطح نیاز به وجود مدیر های آشنا با حوزه MIS افزایش پیدا کرده است.

این قبیل مدیران باید ضمن آشنایی با مدیریت سازمان و کسب و کار، با تغییراتی که فناوری اطلاعات می تواند در سازمان ایجاد کند آشنا باشند.

 

وظایف کارکنان در حوزه ی گرایش سیستم های اطلاعاتی MBA

یکی از وظایف فارغ التحصیلان گرایش سیستم های اطلاعاتی MBA تغییر شرایط حاکم بر سازمان و بهره گیری از فناوری اطلاعات در آن است. بهتر است این تغییر در راستای استراتژی های سازمان شکل بگیرد و پاسخگوی نحوه پذیرش و مدیریت تغییرات توسط سازمان باشد.

یکی دیگر از حوزه های کار در این عرصه شکل دادن کسب و کار در زمینه فناوری اطلاعات است. بسیاری از سازمان های کنونی فاقد کارکنان سنتی هستند و منابع انسانی آن ها را افراد مدرن تشکیل می دهند. بی شک افراد جوان و با انرژی بهتر می توانند ایده های جدید را برای پایه گذاری یک سازمان جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات ارائه دهند.

 

توانایی و مهارت های ضروری برای موفقیت در گرایش سیستم های اطلاعاتی MBA

یکی از معضلات اصلی متقاضیان شرکت در گرایش سیستم های اطلاعاتی آن است که آیا شرکت در این گرایش برای فعالیت افراد فاقد تخصص در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات مناسب است یا خیر.

یکی از مهارت های ضروری برای مدیر فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی بهره گیری از زبان تخصصی در راستای برقراری ارتباط بهتر با متخصصان در این حوزه است. در واقع شخص باید در حد ابتدایی دارای دانش تخصصی باشد.

نکته مهم دیگر  علاقه به حوزه‌ی فناوری اطلاعات و دنیای کامپیوتر است. اگر کسی به این حوزه‌ها علاقه نداشته باشد، ورود به این زمینه اصلاً توصیه نمی‌شود.

 

دروس تخصصی گرایش سیستم‌های اطلاعاتی MBA در دانشگاه چیست؟

یکی از دروس این گرایش استفاده از فناوری اطلاعات در کسب‌وکار است. این درس به ورود به این موضوع بسیار کمک می‌کند. برای عمیق‌ترشدن در این حوزه مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی و تجارت الکترونیک از سرفصل‌هاست. درس تجارت الکترونیک به دانشجویان کمک می‌کند با شیوه‌های جدید کسب‌وکارهای حوزه‌ی فناوری اطلاعات آشنا شوند؛ مانند کسب‌وکارهای پلتفرمی ازجمله‌ی آن‌هاست.

از دروس دیگر هوشمندی کسب‌وکار یا مدیریت ارتباط با مشتریان است. این درس‌های تخصصی اختیاری هستند؛ دانشجویان می‌توانند با توجه به علاقه‌شان این درس‌ها را انتخاب کنند. بخشی از سرفصل‌ها توانمندی‌های پایه را به دانشجویان می‌دهند و دانشجویان در ادامه با توجه به علاقه‌شان برای انتخاب درس‌ها تصمیم می‌گیرند.

منبع

آموزشگاه رایگان mba...
ما را در سایت آموزشگاه رایگان mba دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عباس جعفری mba-learner بازدید : 135 تاريخ : دوشنبه 30 خرداد 1401 ساعت: 13:51

به طور کلی ایجاد شغل یک وسیله ضروری در خصوص ایجاد سازمان، مقیاس گذاری کسب و کار و سهم رو به رشد بازار برای پوشش هزینه ها است. اکثر روش های شروع کسب و کار به پیدا کردن تناسب بازار و محصول شرکت جدید تمرکز دارند.

در واقع انواع مختلف کسب و کار ها و استارتاپ ها بر مشارکت مشتریان در مراحل اولیه توسعه محصول متمرکز هستند. شرط ضروری برای عملکرد بهتر مشاغل، ترسیم کسب و کار بر اساس نیاز واقعی مشتری است.

یکی از روش های مناسب برای ایجاد بهترین کسب و کار فکر کردن به کار از لحاظ ارزش است. به عبارتی دیگر بهتر است در خصوص شناسایی و هدایت کسب و کار به سمت جایگاه بالایی که به مشتری ارزش می دهد، فکر کنید.

 

روش های ارزشی آفرینی در کسب و کار

نگاه کردن به ارزش به عنوان یک دارایی

اغلب کارآفرینان تجربه به این موضوع آگاه هستند که موفقیت یک کسب و کار تحت تاثیر آن قرار دارد که ایا محصول ارزش ارائه به مشتری را دارد؟

ارزش در این عبارت بیانگر دارایی است. در سال 1871  میلادی یک اقتصاد دان به نام کارل منگر کتاب مقدماتی اصول اقتصاد را منتشر کرد. وی یک تئوری  کامل از اقتصاد مبتنی بر ارزش دارایی مصرف کنندگان و گونگی استفاده کارآفرینان از تسهیل چنین ارزشی تهیه نمود.

ایده های منگر به ویژه این اعتقاد که کارآفرینی نیروی محرکه کل اقتصاد است باعث شد تا مدرسه اقتصاد اتریش تاسیس شود .

 

هدف، تسهیل ارزش است

کارل منگر معتقد است که ارزش به طور خاص یک رضایت حاصل از استفاده از کالا و خدمات است.

بیانیه های شاگرد منگر به نام لودویگ فون میزز حاکی از آن دارد که  ارزش به معنی حذف احساس ناخوشایند است.

 

کسب سود از ارائه خدمات به مشتریان

ممکن است ناخوشایند به نظر برسد اما اکثر کارآفرینان حداقل از نظر ارزش، نسبتا کارآفرینان بدی هستند.

این بدان معناست که اگر به کسب و کار خود به شیوه‌ای متفاوت نگاه کنید، فرصت‌های زیادی برای انجام کارهای بهتر وجود دارد. از آنجایی که به راحتی می‌توان با جزئیات در طراحی و توسعه محصول دچار مشکلاتی شد، معمولا این مورد در زنجیره تأمین و مدیریت منابع انسانی ذکر نمیشود در حالی که این موارد برای کنترل بسیار مهم هستند اما آنچه که اولویت دارد این مسئله است که:

  • آیا هر تغییراتی که اعمال می‌شود به طور مستقیم به سود مشتری خواهد بود یا خیر؟
  • اگر این تغییرات سودی برای مشتری شما ندارد چرا شما خود را به زحمت انداخته و محصول را مجددا طراحی کنید؟
  • اگر این کار فایده‌ای برای مشتریان داشته باشد، آن‌ها مایل هستند حتی قیمت بالاتری را برای آن بپردازند؟

اولویت قرار دادن ارزش دارایی مشتری، یک موقعیت برد – برد است.

 

مزیت رقابتی شما ارزش است

فکر کردن به ارزش یا سود مشتری در کسب و کار اینگونه است که باید به رقابت فکر کنید.

اگر محصول شما چیزی را به مشتریان ارائه می‌دهد که واقعا ارزشمند است، پس هیچ دلیل دیگری وجود ندارد که آن‌ها سایر محصولات را در نظر بگیرند. در واقع، محصول با ارزش – از دیدگاه مشتری – عملاً خود را به فروش می ‌رساند و هرچه ارزش پیشنهادی شما بالاتر باشد، قیمتی که مشتریان مایل به پرداخت آن هستند نیز بالاتر است. بنابراین، این یک موقعیت برد-برد است.

اگر موقعیت تجاری خود را با توجه به ارزش مشتری قرار دهید، رقابت شما تنها یک  راه حل دارد و آن این است که خدمات بیشتری برای رضایت بهتر ارائه دهید- آن‌ها باید به مشتری ابزاری برای حذف “احساس ناخوشایند” ارائه نمایند.

فکر کردن به کسب و کار از نظر ارزشی که به مشتریان ارائه می‌دهد نه از نظر مالی، راهی قدرتمند برای انجام کارآفرینی است. این امر به شما کمک می‌کند تا از اشتباه خودداری کرده این امکان را فراهم می‌کند تا به سرعت آنچه مهم است را شناسایی کنید.

سوال اشتباه این است که:

آیا باید افراد بیشتری را استخدام کنیم؟

بنابراین بهتر است اینگونه سوال شود که:

 “آیا استخدام افراد بیشتر ارزش واقعی را برای مشتریان ما به ارمغان می‌آورد؟

 

منبع

آموزشگاه رایگان mba...
ما را در سایت آموزشگاه رایگان mba دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عباس جعفری mba-learner بازدید : 133 تاريخ : شنبه 28 خرداد 1401 ساعت: 12:42

کلید طلایی موفقیت در کسب و کار آشنایی و تسلط به  فنون و اصول مذاکره است. بهترین روش برای تسلط به اصول مذاکره، شرکت در دوره فنون مذاکره است.

راز های اصول مذاکره در خصوص موفقیت در کسب و کار، تکنیک های خاص برای مدیریت گفتگو در جهت هدایت موضوع در راستای رسیدن به هدف است. در دوره های MBA اصول اصلی فنون مذاکره آموزش داده می شود.

با شرکت در دوره MBA فرد می آموزد که قبل از شکل گیری مذاکره نسبت به تعیین هدف اقدام کند. زین پس با بهره گیری از تکنیک های کذاکره مسیر دستییابی به مقاصد خود رد کسب و کار را مشخص نماید و مخاطبان مذاکره را تحت تاثیر قرار دهد.

 

نکات مهم و ضروری در اصول مذاکره

گفت و گوی هدفمند

بر اساس فنون و اصول مذاکره موفق ضرورت دارد کلیه جمله هایی که شخص بر سر زبان می آورد با هدف دستیابی به یک خواسته ای مشخص باشد.

بنابراین در اصول مذاکره از بیان گفت و گو های بی هدف و گمراه کننده مسیر مذاکره پرهیز می گردد.

 

ارائه پیشنهادات غیرقابل رد

ممکن است در خوص دستیابی به یک هدف یا به امضا رساندن یک قرارداد سودمند در کسب و کار نیازمند ارائه یک پیشنهاد باشید. در صورتی که این پیشنهاد یک پلن عادی باشد، مخاطب می تواند به سادگی از آن عبور نماید یا حتی مخالفت خود را ابراز کند.

اما اگر به صورت هوشمندانه پیشنهادی را ارائه بدهید که قابل رد کردن نباشد، می توانید شوک مثبتی را برای جلب نظر و قطعیت معامله ایجاد نمایید.

 

سکوت اختیار کردن در موقعیت های خاص

در مواردی سکوت و عدم نشان دادن موضع تاثیر گذار است. در این گونه شرایط مخاطب به صورت عجوملانه بهترین گزینه برای جلب نظر شما و شکستن این سکوت که یک لحظه ایجاد شده است را به زبان خواهد آورد. با این روش می توایند به سادگی از طرف مذاکره امتیاز بگیرید

 

جذابیت در مذاکره

بر اساس فنون و اصول مذاکره شنونده، جذابترین فرد در مذاکره است و به موقع سوالاتی مناسب برای جهت دادن به مسیر مذاکره انجام می دهد.

 

روی میز آوردن گزینه

دوره فنون مذاکره به شما می گوید که به طرف مذاکره حق انتخابی در چارچوب انتخاب های خود بدهید. به طور مثال اگر قصد پرسیدن زمان انجام کاری مشخص در معامله را دارید، دو زمان مشخص کنید و از او بخواهید تا به انتخاب خود یکی را انتخاب کند. با این روش احساس خوبی در طرف مذاکره ایجاد کرده و مدیریت زمانبندی امور کسب و کار مطابق میل شما پیش می رود

 

از عملکرد شتاب زده برای متقاعد سازی در مذاکره اجتناب کنید

متقاعد کردن به معنی تغییر دیدگاه مخاطب است، دیدگاهی که به مرور طی زمان ایجاد شده است و به سرعت تغییر نخواهد کرد. اگر شتابزده عمل کنید و مخاطب را تحت فشار قرار دهید، باید انتظار ایجاد حالت تدافعی و مقاومت در مذکره را داشته باشید. راه حل این مسئله متقاعد کردن ملایم و بدون فشار است.

 

منبع

آموزشگاه رایگان mba...
ما را در سایت آموزشگاه رایگان mba دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عباس جعفری mba-learner بازدید : 136 تاريخ : پنجشنبه 26 خرداد 1401 ساعت: 14:39

دوره MBA سازمان مدیریت صنعتی یک دوره معروف در سطح جهان است که اغلب فارغ التحصیلان با هدف کسب دانش ضروری برای مدیریت و رهبری تحصیلات تکمیلی وارد این عرصه می گردند.

در کشور ایران سنگ بنای سازمان مدیریت صنعتی پس از بحران اقتصادی در دهه 1330 ایجاد شد. هیئت مدیره سازمان مدیریت صنعتی متشکل از نمایندگان وزارت دفاع، اتاق صنایع، بازرگانی و بودجه است.

سازمان در سال های نخست فعالیت، از مشاوره های وابسته به سازمان ملل و به خصوص UNIDO کمک می گرفت. زین پس با اتخاذ یک تصمیم قاطعانه سازمان در راستای استخدام و به کارگیری نیروی داخلی اقدام کرد.

هم اکنون سازمان مدیریت صنعتی در کلیه حوزه های مشاوره، آموزش، تحقیق و انتشارات در فعالیت است.

 

سازمان مدیریت صنعتی چیست؟

ممکن است گمان کنید که سازمان مدیریت صنعتی به بخش صنعت مرتبط است و بنگاه های مرتبط به خدمات را ارائه می دهد. اما ارائه این قبیل خدمات تنها بخش کوچکی از خدمات سازمان مدیریت صنعتی است.

سازمان مدیریت صنعتی حاکی از مدیریت برخاسته از صنعت دارد. لذا از خدمات مشاوره، تحقیقات و انتشارات سازمان مدیریت صنعتی وزارت خانه هایی اعم از بهداشت، مسکن، شهرسازی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش بهره مند شده اند.

 

دوره MBA سازمان مدیریت صنعتی

دوره MBA سازمان  مدیریت صنعتی با هدف پرورش مدیران و رهبران کلیه رشته ها در سازمان مدیریت صنعتی شکل می گیرد. سازمان یک مدرک بین المللی را به دانش آموختگان ارائه می دهد که مورد تایید کشور های آمریکای شمالی و کانادا قرار دارد.

زیر شاخه های MBA سازمان مدیریت صنعتی به شرح ذیل است:

  • مدیریت پروژه
  • بازار سرمایه
  • بازاریابی استراتژی
  • کدیریت کسب و کار هوشمند و تحول گرا (MITM)

 

جالب است بدانید که دوره MBA سازمان مدیریت صنعتی در سطح های کارشناسی، کاردانی و کارشناسی ارشد برگزار می شود.

 

منبع

آموزشگاه رایگان mba...
ما را در سایت آموزشگاه رایگان mba دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عباس جعفری mba-learner بازدید : 150 تاريخ : چهارشنبه 25 خرداد 1401 ساعت: 12:49

در طی سال های متمادی اشتیاق و شور و شوق شرکت در دوره مدیریتی MBA افزایش چشمگیری داشته است. ما در این مقاله قصد داریم درباره معایب تحصیل در دوره MBA مباحثی را ارائه دهیم.

 

پرهزینه و زمان بر بودن تحصیل در رشته MBA

دوره MBA یکی از پرهزینه ترین رشته های مدیریتی به شمار می رود. دانش پژوهان برای تحصیل در این دوره باید زمان زیادی را به مطالعه اختصاص دهند و در  کلاس های مختلف حضور پیدا کنند.

علاوه بر این، خرید کتاب در دوره MBA الزامی است و ممکن است هزینه  های بسیار بالایی را به دانش پژوه متحمل سازد.

تحصیل در رشته MBA از منظر زمانی بسیار وقت گیر است. این رشته متشکل از 48 واحد است که 90 درصد دروس آن را پروژه محور و عملی شکل می دهد.

بدین ترتیب احتمال می رود دانش پژوه زمان لازم برای کار کردن را از دست بدهد و از لحاظ مالی تحت فشار قرار بگیرد.

 

عدم نیاز به مدرک MBA در برای کلیه مدیران

به طور کلی نیاز به مدرک  MBA برای کلیه مدیران در بیزینس و تجارت امری ضروری به شمار نمی رود. درواقع بدون برخورداری از مدرک MBA نیز می توان یک کسب و کار جدید را راه اندازی کرد و عملکرد خود را در سازمان ارتقا بخشید.

تحصیل در رشته مدیریت ارشد کسب و کار فاقد محدودیت زمانی است و دانش پژوهان می توانند به صورت دلخواه وارد آن شوند.

 

عدم وجود ضمانت برای موفقیت مدیران در سازمان

مدرک MBA نمی تواند ضامن موفقیت شما در کسب و کار باشد. با وجود همه مزیت هایی که رشته MBA به ارمغان می آورد، تضمینی وجود ندارد که شخص پس از فارغ التحصیلی بتواند در شغل دلخواه خود مشغول فعالیت گردد.

علاوه بر این، تحصیل در دوره MBA سطح توقع فارغ التحصیلان را به طرز چشمگیری افزایش می دهد، به گونه ای که تفاوت فاحشی بین دیدگاه دانشجویان MBA و کارفرمایان دیده می شود.

فارغ تحصیلان رشته MBA خواستار مدیریتِ یک کسب و کار و یا بخشی از آن هستند. اما ممکن است در دیدگاه کارفرمایان، برای مدیریتِ شایسته یک سازمان، داشتن تجربه بالا، عامل مهم‌تری از دانستن تئوری های مدیریت باشد‌.

 

منبع

آموزشگاه رایگان mba...
ما را در سایت آموزشگاه رایگان mba دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عباس جعفری mba-learner بازدید : 546 تاريخ : سه شنبه 24 خرداد 1401 ساعت: 15:29

به طور کلی مدرک MBA ارائه دهنده ی گنجینه ای از مزایا است. از سری مزیت های تحصیل در رشته MBA می توان به کسب حقوق بالا، قرارگیری در یک موقعیت مدیریتی، توسعه شبکه ی حرفه ای قوی و... اشاره کرد.

 

مزایای تحصیل در رشته MBA

توسعه مهارت های پیشرفته و  منعطف مدیریتی

اکثر متقاضیان دوره مدیریت ارشد کسب و کار صاحبان کسب و کار های جدیدی هستند که حداقل دارای دو سال تجربه حرفه ای می باشند. در مواردی کارکنان ارشد برای رویارویی با چالش های پیش روی کسب و کار ها در دوره MBA شرکت می نمایند.

کلاس های دوره MBA به دانش پژوهان کمک می کند تا مهارت های ضروری در خصوص موفقیت یک شرکت را توسعه ببخشند.

با وجود اینکه برنامه های درسی دوره های مدیریت کسب و کار متمایز است،  اما شایستگی های اکتسابی شرکت در این دوره ها شامل موارد ذیل می شود:

  • ارتقا مهارت های رهبری و مدیریت
  • شبکه سازی و ایجاد ارتباطات
  • توسعه، تبلیغ و فروش محصولات و خدمات
  • اداره و غلبه بر موقعیت های دشوار اعم از بحران مالی
  • حفظ ابعاد مالی شرکت
  • ارتقا و نگهداری تصویر مثبت از شرکت
  • جمع آوری، تفسیر و ایجاد گزارش طبق داده های صنعت
  • استخدام استعداد های برتر و ارتقا وفاداری کارکنان

 

با تحصیل در دوره  MBA امکان خروج از منطقه امن خود مهیا می شود. در طی این روند دانش پژوه امکان بررسی روند های بین المللی  کسب و کار را کسب می کند و از جدید ترین ابزار ها و شیوه های مدیریتی بهره مند می گردد.

علاوه بر این، دوره MBA یک راه عالی برای سازگاری با محیط در حال تغییر کسب و کار است. قابلیت هایی که فرد در طول دوره در خود توسعه می دهد، بهترین ابزار برای انطابق با تغییرات اجتناب ناپذیر صنایع و بازار کسب و کار خواهند بود.

اگر شما برنامه داشته باشید که مسیر شغلی خود را عوض کنید، اما صنعت به گونه‌ای تکامل می‌یابد که با برنامه‌های شما تداخل دارد، این مهارت‌هایی که در خود توسعه ‌داده‌اید، دوره MBA به شما کمک می‌کند که خود را به سرعت تطبیق دهید و مسیرهای جدیدی پیدا کنید.

هم‌چنین شما قادر خواهید بود تا از تغییرات در اقتصاد استفاده کنید و فرصت‌های جدید کسب و کار را پیدا کنید، در حالی که دیگران فقط در حال تلاش برای بقا در محیط کسب و کار هستند.

 

ارائه گرایش های گستره مطابق با اهداف متقاضیان

  • مدیریت عمومی: شاید محبوب‌ترین گرایش MBA است که برای توسعه‌ موثر و همه‌جانبه کسب و کار و محیط بسیار متغیر آن عالی است.
  • کسب و کار بین‌المللی:اگر می‌خواهید خارج از کشور یا در یک شرکت جهانی با دفاتر در مکان‌های مختلف کار کنید، گرایش کسب و کار بین المللی یک انتخاب ایده آل است. برای همسو کردن اهداف کسب و کار فراتر از مرزها مناسب است. از آنجایی که کسب و کارهای جهانی در حال رشد هستند، این گرایش نیز یک تخصص همه‌جانبه‌ محبوب است.
  • مدیریت استراتژیک: این گرایش شما را برای برنامه‌ریزی بلندمدت کسب و کار و برنامه‌ریزی پشتیبانی آماده می سازد.
  • مدیریت مالی: برای بانکدارها، کنترل‌کنندگان مالی، ماموران ارشد مالی و مدیران مالی عالی است. درس‌های این گرایش بر آمار، تحلیل داده‌ها، حسابداری و چیزهای بیشتر متمرکز هستند.
  • مدیریت بازاریابی: بر کسب و کارهایی متمرکز است که بر ترویج محصولات و خدمات تاکید دارند.
  • کارآفرینی: اگر شما یک ایده‌ اصیل کسب و کاری دارید و به فکر راه‌اندازی یک استارتاپ هستید، این گرایش برای شما بهترین است.
  • مدیریت عملیات: برای مدیرانی که مسئول بهینه‌سازی فرآیندهای تولید هستند ایده‌آل است. شما یاد خواهید گرفت که چگونه تولید را به کارآمدترین شکل ممکن انجام دهید.
  • کارآفرینی: اگر شما یک ایده‌ اصیل کسب و کاری دارید و به فکر راه‌اندازی یک استارتاپ هستید، این گرایش برای شما بهترین است.
  • مدیریت عملیات: برای مدیرانی که مسئول بهینه‌سازی فرآیندهای تولید هستند ایده‌آل است. شما یاد خواهید گرفت که چگونه تولید را به کارآمدترین شکل ممکن انجام دهید.

 

دسترسی به شبکه گسترده ای از کسب و کار

شما به عنوان یک دانشجوی MBA فرصت‌های عالی برای شبکه‌سازی دارید. با سایر دانشجوها، اساتید و کارکنان آموزشی (صاحبان کسب و کار با سابقه‌های عالی در مدیریت) تعامل خواهید داشت. و این محیط توانمندی‌های شما در اداره‌ کسب و کار را گسترش خواهد داد.

در آخر، شما به شبکه‌ گسترده‌ای از دانش‌آموختگان در آن گرایش خاص از MBA دسترسی خواهید داشت. ارتباطات شما به شما چشم‌انداز عالی از دنیای کسب و کار خواهند داد.

برای درک عمیق‌تری از کوچک‌ترین تغییرات در محیط کسب و کار و کشف راه‌های جدید برای انطباق سریع آماده باشید. شما می‌توانید در مسائل بزرگ کسب و کارها تامل کنید و بین رویدادهای متنوع جهانی و منافع دنیا ارتباط برقرار کنید.

 

دریافت حقوق و مزایای چشمگیر در بازارکار

امنیت شغلی و حقوق بالا از مهم‌ترین مزایای مدرک MBA هستند. میانگین درآمد برای یک فارغ‌التحصیل MBA بسیار بیشتر از یک کارمند با مدرک ارشد معمولی است. شما می‌توانید انتظار داشته باشید که نسبت به حالتی که یک مدرک عادی دانشگاهی داشته باشید، دو برابر حقوق بیشتری دریافت کنید.

 

منبع

آموزشگاه رایگان mba...
ما را در سایت آموزشگاه رایگان mba دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عباس جعفری mba-learner بازدید : 114 تاريخ : سه شنبه 24 خرداد 1401 ساعت: 12:37

کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی یک مدرک معتبر برای علاقه مندان به کسب و کار است. MBA در یک حرفه مجموعه مهارت های متعددی را ایجاد می کند و دانش پذیران را برای مشاغل مختلف آماده می سازد.

در صورتی که در جست و جوی فعالیت در نقش های مدیریتی هستید، مدرک  MBA یک گزینه مؤثر و مفید به شمار می رود. مهارت های مدیریتی MBA بسیار بالقوه هستند و ضمن آموزه شیوه شبکه سازی و بهبود مهارت های رهبری، فرد را در شیوه توسعه و بازاریابی یک محصول مورد راهنمایی قرار می دهند.

 

لیست بهترین گزینه های شغلی در MBA

مشاور مالی

یک مشاور مالی مسئولیت ارائه مشاوره درباره دارایی های مالی یک فرد یا نهاد را بر عهده دارد. در این نقش فرد باید به شرکت ها در خصوص دستیابی به اهداف مالی کمک نماید.

به طور کلی مشاوران مالی راهنمایی هایی را در حوزه نحوه صرفه جویی در ثروت و ایجاد سود مالی ارائه می دهند. آن ها نگرش ریسک مشتری را درک می نمایند و بر این اساس یک سبد سرمایه گذاری ایجاد می کنند.

 

تحلیلگر مدیریت

افراد در نقش تحلیلگر مدیریت ملزم هستند با همکاری سازمان مشکلات عملیاتی را حل و فصل نمایند. مسئولیت شغلی یک فرد تحلیلگر مدیریت فراهم آوری بهره وری و به حداکثر رساندن رشد یک شرکت است.

تحلیلگران مدیریت با بهره گیری از مهارت های تجاری به ارائه مشاوره عینی می پردازند و برای شرکت ارزش را به ارمغان می آورند.

موفقیت در عرصه شغلی تحلیلگر مدیریت مستلزم توانایی تفکر انتقادی است.

 

مدیریت امور مالی

مسئولیت تجزیه و تحلیل وضعیت مالی یک شرکت و تعیین سلامت مالی آن بر عهده ی مدیریت امور مالی قرار دارد. در این موقعیت شغلی فرد ملزم است تا با تیم مدیریت برای اجرا استراتژی های تامین مالی شرکت همکاری نماید.

 

مدیر بازاریابی

مدیران بازاریابی نقش محوری را در سازمان ایفا می کنند زیرا با ایجاد استراتژی های بازاریابی مفید که با اهداف شرکت همسو هستند، برندها و مشاغل را ارتقا می دهند. آنها همچنین سرنخ های تجاری جدیدی ایجاد می کنند که به افزایش فروش کمک شایانی می کند.

به عنوان یک مدیر بازاریابی، آگاهی از برند را برای کسب و کار خود ایجاد می کنید و روندهای بازار را برای پیش بینی روندهای جدید تجزیه و تحلیل می کنید.

 

مدیریت منابع انسانی

مدیر منابع انسانی همچنین نقش بسیار مهمی را در سازمان ایفا می کند زیرا مستقیماً با بخش اصلی یک کسب و کار یعنی کارکنان آن سروکار دارد.

آنها مسئول استخدام افراد جدید، آموزش آنها و همچنین ایجاد یک محیط مساعد کلی در سازمان هستند. آنها همچنین برنامه های استعدادیابی استراتژیک می سازند و منابع آموزشی جدیدی برای کارمندان ارائه می نمایند.

منبع

آموزشگاه رایگان mba...
ما را در سایت آموزشگاه رایگان mba دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عباس جعفری mba-learner بازدید : 244 تاريخ : دوشنبه 23 خرداد 1401 ساعت: 13:22

یکی از پرطرفدار ترین و جذاب ترین مبحث های آموزشی در دنیای کسب و کار، فناوری اطلاعات است.

حروف اختصاری IT نشان از عبارت Information Technology دارد و بیانگر فناوری اطلعات می باشد.

جالب است بدانید که پردرآمد ترین مشاغل دنیا در حوزه فناوری اطلاعات متمرکز شده اند و افراد گسترده ای در سرتاسر دنیا از این طریق به کسب درآمد می پردازند.

 

فناوری اطلاعات چیست؟

یکی از گرایش های دوره مدیریت ارشد کسب و کار(MBA)، گرایش فناوری اطلاعات است.

عبارت Information Technology متشکل از دو بخش مجزا است. بخش اول بیانگر اطلاعات و بخش دوم در معنای فناوری ترجمه می شود.

اکثر افرادی که تقاضا تحصیل در یان گرایش را دارند به زبان ساده با آن آشنا هستند و با تجارت الکترونیک، علم برنامه نویسی، شبکه های کامپیوتری، مبحث های نوین تکنولوژی، مدیریت، سخت افزار، نرم افزار و ... تا حدودی آشنا می باشند.

ضرورت دارد یک متخصص IT توانایی بهره گیری از ابزار های متنوع فناوری اطلاعات را داشته باشد و بتواند آن ها را مدیریت نماید.

به استناد از ویکی پدیا فناوری اطلاعات شامل مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده سازی، پشتیبانی و مدیریت سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه به ویژه برنامه های سخت افزاری و نرم افزار رایانه می شود.  

 

ویژگی های گرایش فناوری اطلاعات

اکثر افرادی که قصد دارند یک مدرک رسمی در رشته ی فناوری اطلاعات اتخاذ کنند، این گرایش را انتخاب می کنند.

بهتر است بدانید که در مقطع کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر تدریس شده است و گرایش جداگانه ای به نام فناوری اطلاعات وجود ندارد. این رشته اغلب در سازمان ها و موسسه های خصوصی آمزوش داده می شود.

با این حال دروس دانشگاهی رشته مهندسی کامپیوتر به مثابه ی مهندسی نرم افزار می ماند و گرایش فناوری اطلاعات به کاربر تکنولوژی و استفاده از آن در کسب و کار و مدیریت متمرکز است.

بهتر است بدانید در خصوص موفقیت در رشته‌ی فناوری اطلاعات و یا کامپیوتر مهم‌ترین عامل علاقه و اشتیاق شما به دنیای فناوری و تکنولوژی است، زیرا مطالعه‌ی صرف دروس تئوری دانشگاه چندان برای شما کاربردی نخواهد بود و خود باید در این رشته مطالعه کنید و همواره دانش خود را به روز نگه دارید.

 

آیا برای کسب درآمد از فناوری اطلاعات، رشته ی مرتبط الزام است؟

خیر، با وجود اینکه برخورداری از تحصیلات مرتبط می‌تواند به داشتن یک دید باز در این حوزه به شما کمک کند، اما اگر در زمینه‌ی دیگری نیز مشغول به فعالیت هستید نگران نباشید، دنیای آی تی به قدری گسترده است که هر کسی می‌تواند وارد آن شود، فقط کافیست به دنبال علاقه‌ی خود بگردد.

برخی از مشاغلی که با فناوری اطلاعات می توان در آن ها فعالیت کرد، عبارتند از: 

  • برنامه ‌نویسی
  • طراحی وبسایت
  • مدیریت یک سایت
  • کار با شبکه ‌های کامپیوتری
  • سیستم‌ های اطلاعاتی سازمان
  • تجارت الکترونیک و راه ‌اندازی کسب‌و‌کار

 

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا پایان این لیست را باز گذاشتیم؟ دنیای آی‌تی و فناوری به قدری بزرگ است که این لیست هرگز به پایان نخواهد رسید! اگر یک نگاه گذرا به مقالات داشته‌ باشید با محتوای بسیار زیاد و متنوعی آشنا خواهید شد، این‌ها تنها بخش کوچکی از مباحث مرتبط با آی‌تی و فناوری هستند.

منبع

آموزشگاه رایگان mba...
ما را در سایت آموزشگاه رایگان mba دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عباس جعفری mba-learner بازدید : 167 تاريخ : شنبه 21 خرداد 1401 ساعت: 13:35

یکی از رایج ترین سؤالات مطرح در حوزه MBA این است که آیا مخاطبان اصلی دوره MBA یا مدیریت ارشد کسب و کار چه کسانی هستند. ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات مفیدی را درباره مخاطبان دوره MBA ارائه دهیم.

 

مخاطبان دوره MBA

از آنجایی که دوره MBA با هدف ارتقا حرفه و مهارت های افراد در بخش مدیریتی طراحی شده است، مخاطبان ویژه شرکت در دوره MBA به دو دسته تقسیم می شوند.

دسته اول مخاطبان شرکت در MBA شامل مدیران اجرایی و کارمندان رده های متوسط و بالا سازمان ها می شود که ضمن برخورداری از تجربه فراوان در عرصه مدیریت خواستار افزودن دانش روز به شایستگی های خویش هستند.

دسته دوم مخاطبان دوره  MBA به فارغ التحصیل های کارشناسی رشته های مختلف اختصاص دارد که به مباحث آموزشی دوره MBA مرتبط و نیمه مرتبط هستند. یکی از الزامات ضروری برای شرکت در دوره MBA علاقه به فراگیری دانش کاربردی مدیریت است که با هدف فعالیت موفقیت آمیز در زمینه صنعت و کسب و کار شکل می گیرد.

 

گرچه ممکن است در ظاهر تناقض هایی وجود داشته باشد اما علت اصلی مناسب بودن شرکت در دوره مدیریت ارشد کسب و کار برای این دو گروه، تاکید به دانش و کاربرد آن است. به گونه ای که مباحث آموزشی و مواد درسی دوره MBA برای دو دسته از مخاطبان می تواند پاسخگوی نیاز های آن ها باشد.

بدین ترتیب شرکت در دوره MBA برای علاقه مندان رشته مدیریت، کارشناسان و کارمندان سازمان ها، مدیران مشاعل و صاحبان کارگاه ها، کارخانه ها، بنگاه های صنعتی، مدیران سطوح مختلف و فارغ التحصیلان رشته های مختلف یک انتخاب ایده آل به شمار می رود.

 

دانش پژوهان MBA می توانند پس از فارغ التحصیلی با اطمینان خاطر در جست و جوی موقعیت های شغلی مناسب و ترفیع رتبه در حیطه کاری خود باشند.

علاوه بر این، فارغ التحصیلان می توانند به عنوان صاحبان مشاغل یا فعالان اقتصادی در مدیریت کلیه امور از پذیرش نیروی انسانی تا مدیریت فروش و کنترل منابع ورودی و خروجی و بهره‌وری سازمانی تحول ایجاد نمایند.

اگر مدیر یک مجموعه دارای تحصیلات MBA باشد، کیفیت کلی آن برند افزایش پیدا می کند و مسیر توسعه و موفقیت برای آن کسب و کار مهیا می گردد.

 

 

امیدواریم از مطالعه مقاله " مخاطبان اصلی دوره MBA چه کسانی هستند؟" نهایت لذت را برده باشید. 

 

منبع

آموزشگاه رایگان mba...
ما را در سایت آموزشگاه رایگان mba دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عباس جعفری mba-learner بازدید : 123 تاريخ : سه شنبه 17 خرداد 1401 ساعت: 13:22

مدرک MBA به موجب راهکار هایی که در خصوص توسعه فردی و حرفه ای دانش پژوهان ارائه می دهد، در بهبود کیفیت سطح زندگی و افزایش سطح درآمد عملکرد مؤثری دارد.

از آنجایی که با شرکت در دوره MBA مهارت های به روز و مجرب در اختیار دانش آموختگان قرار می گیرد، شانس افراد برای پیشرفت حرفه ای در موقعیت های شغلی متعدد افزایش پیدا می کند.

ما در این مقاله قصد داریم مزیت های شغلی مدرک MBA را شرح دهیم.

 

مزیت های شغلی MBA

آموزش های کاربردی

در محیط حرفه ای کسب و کار آموزش های عملی و کاربردی مناسب واقع هستند. ممکن است یکی از مزیت های چشمگیر و علت های تمایل افراد به شرکت در دوره MBA آموزش های عملی آن است.

در اغلب موارد آموزش هایی که توسط دانشگاه ها ارائه می گردند، قدیمی هستند و در بازار کار کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. اما آموزش های رشته مدیریت کسب و کار در محیط های شغلی کلیه اشخاص به صورت عملی کاربرد دارد.

 

ارتقا اعتماد به نفس

شرکت در کلاس های رشته MBA در ارتقا سطح اعتماد به نفس شما نقش بسزایی دارد. در واقع افزایش سطح آگاهی و دانش فردی موجب برداشتن گام های استوار تر می گردد و از شکل گیری تصمیم های احساسی ممانعت می نماید.

زمانی که دوره MBA را با موفقیت سپری می کنید و با استادان و دانشجویان تعامل برقرار می نمایید، توانمندی های حرفه ای و شخصی شما افزایش می یابد.

عدم برخورداری از اعتماد به نفش اغلب حاصل عدم باور به توانمندی های فردی و دانش لازم است. بهترین گام  برای حل این مشکل افزایش توانمندی ها و تلاش های کسب اطلاعات مدرن است.

 

ایجاد تعامل بهتر میان کارفرما و نیروی کار

در اکثر موارد دو گروه کارفرما و نیروی کار از زاویه دید متفاوت به مسائل حرفه ای نگاه می کنند و نمی توانند یکدیگر را درک کنند.

مدیریت کسب‌ و کار دانش کارآفرینان را در حوزه منابع انسانی ارتقا می‌دهد و کمک می‌کند کارکنان خود را بهتر درک کنند و کارمندان هم بیشتر با دغدغه‌های ذهنی کارفرما آشنا شوند، بهتر می‌توانند خود را در جایگاه او قرار دهند. به این ترتیب تعامل برقرار کردن بین این دو ساده‌تر می‌شود. در نهایت نیز، این فرصت مهیا می‌شود که به موفقیت یکدیگر کمک بیشتری نمایند.

 

فراهم شدن فرصت های شغلی بین المللی

اهمیت رشته مدیریت کسب و کار سال‌ها است در بسیاری از نقاط جهان به ویژه کشورهای پیشرفته صنعتی آشکار شده است به همین دلیل فارغ التحصیلان این حوزه شانس بیشتری برای به دست آوردن شغل در حوزه بین المللی دارند. بنابراین افرادی که قصد مهاجرت دارند، با تحصیل در MBA به عنوان رشته دوم خود شانس به دست آوردن موقعیت‌های شغلی دلخواه خود در سایر نقاط جهان را افزایش می‌دهند.

 

ارتقای مهارت‌ های مناسب

در محیط دانشگاه اغلب روی آموزش مهارت‌های سخت تمرکز می شود و دانش فنی لازم برای احراز موقعیت‌های شغلی به فرد آموخته می گردد. این در حالی است که داشتن مهارت‌های فنی تنها برای پذیرفتن شدن در یک موقعیت شغلی به کار می‌آید اما برای به دست آوردن موفقیت و ارتقای شغلی باید مهارت‌های نرم مثل برقراری ارتباط موثر، حل مسئله، تحلیل، تفکر انتقادی و بسیاری مهارت‌های که در واحدهای درسی گنجانده نشده را یاد بگیرید.

با توجه به کمبودهایی که در این حوزه احساس می‌شود، MBA تلاش کرده مهارت‌های نرم دانشجویان را ارتقا داده و به آن‌ها بیاموزد که چطور در محیط کار پیشرفت کنند.

 

افزایش کنجکاوی و خلاقیت

تحصیل در این رشته به افراد می‌آموزد که هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد و آن‌ها را با لذت یادگیری مستمر آشنا می سازد.

دنیای امروز به طور مداوم در حال تغییر و پیشرفت است و تنها افراد کنجکاو و خلاق می‌توانند در این مسیر با تغییرات تکنولوژی و فناوری حوزه کاری خود آشنا شده و از آن‌ها نهایت بهره را ببرند.

کنجکاوی به این معنا است که فرد همیشه در محیط کاری خود سوال‌های درست داشته باشد و در عین حال بتواند منابع لازم برای یافتن پاسخ پرسش‌های خود را هم شناسایی کند. در کنار کنجکاوی، خلاقیت هم بسیار مهم است چرا که باید از دانسته‌های جدید خود به بهترین شکل استفاده کنید و خلاقیت این فرصت را برای شما مهیا می‌کند.

 

تنوع راهکارهای یادگیری

فراگیری رشته‌های تخصصی دانشگاهی معمولا در محیط‌های آموزشی خاصی امکان پذیر است و معمولا برای یادگیری فرصت‌های متنوعی وجود ندارد. اما فرصت‌های یادگیری MBA بسیار متنوع هستند و شما به صورت حضوری و غیر حضوری می‌توانید در دوره‌ها شرکت کنید.

دوره‌های آنلاین این رشته هم در حال برگزاری است که دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارد. از آنجایی که این رشته برای ارتقای مهارت‌های شغلی طراحی شده و اغلب شرکت کنندگان دوره‌ها شاغل هستند، روز و ساعت برگزاری کلاس به شکلی تنظیم شده که فرد بتواند به شغل تمام وقت خود بدون مشکل ادامه دهد.

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها به دلیل مزایای زیادی که یادگیری مهارت‌های این رشته برای کارکنان آن‌ها دارد، نیروی انسانی خود را به شرکت در این کلاس‌ها تشویق کرده و در برخی مواقع به تأمین منابع مالی هزینه شهریه کلاس‌ها هم کمک می‌کنند.

 

شکل گیری تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک مهارتی است که در همه ابعاد زندگی شخصی و شغلی به کار می‌آید. فرد برای دستیابی به اهداف مالی، شخصی و حرفه‌ای باید برنامه ریزی مشخصی داشته باشد و قدم به قدم در مسیر تحقق این اهداف گام بردارد. حضور در کلاس‌ها به شما می‌آموزد از زاویه جدیدی به مسائل نگاه کنید و به جای تمرکز بیهوده روی جزئیات، تصویر بزرگ‌تری را ببینید که می‌تواند برای شما راهگشا باشد.

برای حل هر مشکل شغلی، راهکارهای مختلفی وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. تفکر استراتژیک به شما این فرصت را می‌دهد که این مزایا و معایب را بسنجید و تصمیم مناسب‌تری را بگیرید.

 

مدیریت درست زمان

زمان محدود است و باید بتوانیم از فرصت‌ها نهایت استفاده را ببریم. تشخیص اینکه در چه زمانی کدام کار باید انجام شود، یک مهارت است. مدیریت زمان یاد می‌دهد چطور از وقت محدود نهایت استفاده را ببریم و بازدهی خود را در محیط کار به حداکثر برسانیم.

مدیریت زمان به معنای کار بیشتر و وارد کردن فشار حداکثری نیست. این کار تنها شما را خسته می‌کند و گاهی باعث ناامیدی می‌شود. بلکه مدیریت درست وقت به این معنا است که بین کار و استراحت تعادل برقرار می گردد.

 

فرصت‌های شغلی بهتر

ارتقای مهارت‌های شخصی و حرفه‌ای کمک می‌کند به فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتری دسترسی داشته باشید و به جای اینکه به دنبال شغل تازه بگردید، کارفرماها و شرکت‌های معتبر از شما دعوت به همکاری کنند. مهارت‌های شما در طول تحصیل افزایش پیدا می کند و می‌توانید با خیال راحت به ارتقای شغلی دست یابید و از پس پذیرش مسئولیت‌های جدید بر خواهید آمد.

 

آشنایی با مسیر کارآفرینی

بسیاری از افراد ایده‌های خیلی خوبی برای راه اندازی یک کسب‌وکار دارند، اما عملیاتی کردن آن برایشان دشوار است و مهارت لازم برای این کار را ندارد.

تحصیل در رشته MBA به شما می‌آموزد که چطور یک کارآفرین باشد و برای تبدیل ایده خود به یک محصول ارزشمند که مشتری حاضر باشد برای آن هزینه کند، چه کارهایی را انجام دهید.

 

فراگیری نظم و انضباط فردی

برای دستیابی به موفقیت شغلی داشتن مهارت و انگیزه به تنهایی کافی نیست، بلکه شما باید به صورت مستمر حرکت کنید و نظم داشته باشید. بسیاری افراد قادر نیستند ذهن خود را منظم کنند و درگیر انجام کارهای بیهوده می‌شوند.

در طول این دوره یاد می‌گیرید که در زمان مشخص در کلاس حاضر شوید، پروژه‌های هر درس را در بازه زمانی مشخص تحویل دهید و انضباط فردی را رعایت کنید. این مهارت عالی در زندگی شخصی و موفقیت شغلی شما تاثیر چشم گیری دارد.

 

افزایش درآمد

مهارت بیشتر، ارتقای حرفه‌ای و خودباوری کلید افزایش درآمد است. قطعا افزایش درآمد یکی از نتایج شرکت در دوره‌های تخصصی مثل مدیریت کسب‌وکار است که بسیاری به آن اهمیت می‌دهند.

در واقع یکی از انگیزه‌های اصلی افراد از شرکت در این دوره‌ها به شمار می‌آید. افزایش درآمد به معنای ارتقای کسب‌وکار شما و سودآوری بیشتر هم است.

 

متمایز شدن از همکاران

همواره در محیط‌های شغلی رقابت سازنده‌ای وجود دارد و همه برای دستیابی به موفقیت‌های بیشتر تلاش می‌کنند.

در شرایط اقتصادی امروز برای هر موقعیت شغلی چندین داوطلب استخدام وجود دارد که نه تنها استخدام شدن را دشوار می‌کند، بلکه حفظ و نگهداری موقعیت شغلی فعلی را هم با چالش‌های زیادی مواجه کرده است. فارغ التحصیلان MBA خود را از دیگران متمایز می‌کنند و شانس استخدام یا حفظ موقعیت شغلی خود را افزایش می‌دهند.

 

مدیریت بهتر منابع مالی

در دوره MBA مهارت‌های مالی مختلفی به فرد آموزش داده می‌شود که کمک می‌کند با راهکارهای سرمایه گذاری و مدیریت بهتر منابع مالی شخص خود آشنا شوید. مدیریت ریسک و آشنایی با نحوه محاسبه سود و زیان همگی برای حفظ بهتر سرمایه فعلی شما و افزایش آن هستند. بسیاری از این مهارت‌ها در دانشگاه آموزش داده نمی‌شود یا به صورت سطحی به آن پرداخته می‌شود. در این دوره مهارت‌ها به صورت کاربردی آموزش داده شده و فرد می‌تواند در زندگی شخصی یا کسب‌وکار خود از آن‌ها استفاده کند.

وجه تمایز MBA و DBA بسیار زیاد است اما شاید فراگیری رشته مدیریت کسب‌وکار بیشتر به دلیل کاربردی بودن و هزینه پایین آن نسبت به DBA است. این روزها همه می‌دانند که برای حضور موفق در بازار کار باید مهارت‌های سخت و نرم خود را ارتقا دهند و همواره در مسیر یادگیری حرکت کنند، اما تشخیص اینکه چه باید کرد و یادگیری چه چیزهایی را لازم است کار ساده‌ای نیست. شرکت در دوره‌های MBA به شما این فرصت را می‌دهد که دید خود را وسعت بخشید و در مسیر یادگیری درست گام بردارید.

منبع

آموزشگاه رایگان mba...
ما را در سایت آموزشگاه رایگان mba دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عباس جعفری mba-learner بازدید : 121 تاريخ : دوشنبه 16 خرداد 1401 ساعت: 12:23

بازاریابی کلید موفقیت سازمان های تجاری و غیرتجاری است. دانش پژوهان MBA در گرای بازاریابی به جذب مشتری و توسعه فرایند تولید و خدمات تمرکز دارند.

گرایش بازاریابی برای داوطلب هایی که نسبت به جایگاه شغلی آینده فاق اطمینان لازم هستند، یک  گزینه عالی به شمار می رود. بازاریابی یک شغل رقابتی محسوب می شود که می تواند درآمد بالایی را به ارمغان بیاورد.

 

آموزش های تحصیل در رشته بازاریابی MBA

در طول تحصیل دانشجویان گرایش بازاریابی با اصول و مفاهیم روش های بازاریابی آشنا می گردند. زین پس در کنار مهارت های مدیریتی نظریه های مرتبط با بازاریابی بین المللی، مدیریت تبلیغات، تحقیقات بازار و رفتار مشتری را فرا می گیرند.

آموزش زمینه های  علوم انسانی اعم از جامعه شناسی، روانشناسی و اقتصاد می تواند تاثیر بسزایی در موفقیت شغلی دانشجویان MBA بر جای بگذارد.

 

زمینه های شغلی برای فارغ التحصیلان بازاریابی MBA

همان طور که بیان کردیم از طریق بازاریابی می توان به درآمد های کلانی دسترسی پیدا کرد. در واقع اشخاصی که دارای خلاقیت، اعتماد به نفس و نوآوری هستند می توانند از حرفه بازاریابی درآمد های عالی را کسب کنند.

در سازمان های مختلف اکثر سمت های بازاریابی، مدیریت فروش، روابط عمومی و تبلیغات به کارکنان مجرب سپرده می شود. بدین ترتیب دانشجویان باید برای دستیابی به شغل های بالا مرتبه تجربه هایی را کسب کنند. شایان ذکر است که ارتقای شغلی در شرکت های بزرگ می تواند به سرعت شکل بگیرد.

 

دروس گرایش بازاریابی در دوره MBA

دروس گرایش بازاریابی در دوره MBA به چند حوزه بازاریابی، بازارشناسی، تبلیغات و تحلیل آماری اختصاص دارد.

دروس تخصصی بازاریابی (21 واحد)

  • اصول بازاریابی
  • تحقیقات بازاریابی
  • سمینار
  • استراتژی بازاریابی
  • بازاریابی بین المللی و صادرات
  • مدیریت تبلیغات
  • مباحث منتخب در مدیریت بازاریابی

 

دروس پایه (18 واحد)

  • ارتباطات
  • اقتصاد خرد
  • اقتصاد کلان
  • سیستم های اطلاعاتی مدیریت
  • حسابداری برای مدیران
  • حقوق تجارت
  • روش های کمی در تصمیم گیری

 

دروس اصلی بازاریابی (15 واحد)

  • سیستم بودجه بندی و کنترل
  • رفتار سازمانی
  • برنامه ریزی استراتژی
  • سازماندهی
  • مدیریت منابع انسانی

 

دروس جبرانی بازاریابی (9 واحد)

  • ریاضیات مدیریت
  • آمار و احتمال
  • زبان تخصصی

منبع

آموزشگاه رایگان mba...
ما را در سایت آموزشگاه رایگان mba دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عباس جعفری mba-learner بازدید : 133 تاريخ : يکشنبه 15 خرداد 1401 ساعت: 15:34

گرایش مالی دوره MBA جامع ترین و تخصصی ترین دوره مهارتی با رویکرد مالیاتی و حسابرسی به شمار می رود. این گرایش در سطح آموزش عالی قادر است نیاز دانشی و مهارتی فعالان حوزه های مالیاتی و مالی را تامین کند.

دوره گرایش مالی MBA دارای مجوز رسمی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری است. تحقیقات بیانگر آن است که در شرای طهای اقتصادی گوناگون سطح درآمد مشاغل مالی در سطح فوق العاده خوب قرار دارد.

بدین ترتیب با سرمایه گذاری در گرایش مالی دوره MBA می توان شایستگی فعالیت حرفه ای در کسب و کار را افزایش داد و زمینه را برا پول سازی و ارزش آفرینی مهیا کرد.

در طول دوره MBA گرایش مالی دانش پژوه مهارت تسلط کامل به امور مالی، قوانین کار و بیمه تامین اجتماعی را کسب می کند. علاوه بر این، دانشجویان می توانند مسائل مربوط به مدیریت مالی کسب و کار را تجزیه و تحلیل کنند و به تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بپردازند.

 

بخشی از سرفصل های دوره MBA گرایش مالی

  • طراحی کدینگ حسابداری مالیاتی
  • مالیات بر ارث و مالیات حق تمبر
  • تنظیم اظهارنامه مالیات بر درآمد املاک و مالیات بر درآمد مشاغل
  • تنظیم اظهارنامه مالیات بردرآمد اشخاص حقوقی (عملکرد) تحریر دفاتر قانونی آیین‌ نامه های مربوط 
  • مالیات بر اجاره و ثبت حسابداری
  • مالیات بردرآمد اشخاص حقوقی
  • حسابداری مالیات برارزش افزوده و کارگاه عملی تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
  • هزینه‌های قابل قبول و استهلاکات در قوانین مالیاتی
  • قانون کار و محاسبه حقوق و دستمزد، مالیات حقوق و ثبت حسابداری آن به همراه  نرم افزار salary  

 

مزیت های شرکت در گرایش مالی دوره MBA

  • قابلیت ارائه مشاوره های تخصصی در عرصه مالی، حقوقی و مالیاتی
  • تحصیل با کمترین هزینه
  • امکان برقراری روابط کاری با کارفرمایان و کارآفرینان
  • اخذ گواهینامه مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 

بازارکار فارغ التحصیلان رشته MBA گرایش مالی

  • ارائه خدمات  مشاور مالی و مالیاتی به کسب و کار ها
  • فعالیت در پست مدیر مالی
  • فعالیت به عنوان مشاور مالی در شرکت ها و سازمان های مختلف

منبع 

آموزشگاه رایگان mba...
ما را در سایت آموزشگاه رایگان mba دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عباس جعفری mba-learner بازدید : 99 تاريخ : پنجشنبه 12 خرداد 1401 ساعت: 13:05

دوره MBA چیست؟ شامل چه درس هایی می شود و آیا این دوره برای من مناسب است؟ این سوالی است که شاید به دلیل تبلیغات موجود در زمینه دوره های MBA و یا شاید به خاطر احساس نیاز بسیار شنیده می شود. اما قبل از پاسخ به این پرسش اجازه می خواهم اندکی پیرامون تاریخچه این دوره و چرایی ایجاد چنین دوره ای مطالبی را ارایه نمایم.

نسخه اولیه دوره MBA که بیشتر در حوزه بازرگانی و مالی تمرکز داشت بر اساس نیاز صنعت و کسب و کارهای نوین در اوایل قرن بیستم ارایه شد. برای اولین بار مدرسه کسب و کار TUCK در سالهای اولیه ۱۹۰۰ دوره ای را که پایه های اصلی دوره MBA امروزی است ارایه نمود.

مدرسه کسب و کار TUCK در کالج دارتموث

بعد ها دانشگاه هاروارد دوره MBA را به عنوان یکی از رشته های مقطع کارشناسی ارشد ارایه نمود اما نهایتا دوره MBA با بیشترین شباهت به آنچه امروزه ارایه می گردد در سال در سال ۱۹۴۳  در مدرسه کسب و کار دانشگاه شیکاگو بوث (University of Chicago Booth School of Business) توسط یک هیات علمی کاملا حرفه ای ارایه گردید که پس از مدت کوتاهی در کشورهای دیگر نیز توسعه پیدا کرد.

یکی از اشتباهات رایج در مورد دوره MBA ترجمه اشتباه آن به دوره مدیریت بازرگانی است در حالی که کلمه Business به معنای کسب و کار شامل کلیه بخش های یک کسب و کار می گردد و بخش بازرگانی شاید قسمتی از یک کسب و کار بزرگ باشد. از این رو تفاوت دوره MBA با رشته های مدیریت بازرگانی در مهارتهایی است که دانشجو در حوزه مدیریت کسب و کار و نه فقط بخش بازرگانی کسب می کند. این دوره در حقیقت برای توانمند سازی و خلق نیروی انسانی شکل گرفت که قابلیت برنامه ریزی و ایجاد تحول در سازمانها و شرکتهای سنتی را داشته و قادر باشند کسب و کاری را با تکنیک های نوین مدیریتی رهبری نمایند.

دوره MBA با چه شیوه هایی ارایه می شود؟

دوره MBA عمدتا به دو شکل ارایه می گردد. شکل اول به صورت آکادمیک که با عنوان مدرک کارشناسی ارشد کسب و کار یا MBA در دانشگاه های مختلف دنیا ارایه می شود و شکل دوم به صورت دوره های تکمیلی که در موسسه آموزش عالی ازاد هفتاد و یا موسسات خصوصی دیگر به عنوان یک دوره مهارتی ارایه می شود.

دوره های آزاد MBA چه هدفی را دنبال می کنند؟

دوره MBA از ابتدا با هدف تبدیل مدیران سنتی به مدیرانی با تفکر نوین شکل گرفت و امروزه هم توجه به دروسی مانند تفکر سیستمی، شیوه های تصمیم گیری، روش های نوین رهبری و غیره این هدف پررنگ تر از همیشه به نظر می رسد. در این راستا بدون توجه به اینکه مدیران شرکت های بزرگ یا کوچک و یا حتی شاغلین در سازمانها و ادارات چه تخصصی دارند، دوره MBA به تغییر تفکر و نگرش آنها در روابط کاری و تصمیم گیری و تصمیم سازی توجه دارد. به عنوان مثال اگر شما یک مدیر شرکت پیمانکاری هستید و در زمینه عمران تخصص دارید احتمالا تجربه کافی و یا تخصص های نوین در زمینه تیم سازی، برنامه ریزی استراتژیک روش های نوین بازاریابی و مهارتهایی از این دست را به خوبی نداشته باشید. کسب چنین مهارتهایی شاید نیاز به مطالعه و بیش از آن سالها تجربه و آزمون و خطا دارد حال آنکه دوره MBA در زمانی کوتاه تر می تواند چنین مهارتهایی را به شما بدهد.

در دوره MBA دقیقا چه مباحثی مطرح و چه دروسی تدریس می شود؟

همانطور که در پاسخ به پرسش قبلی ذکر شد دوره MBA برای ارتقا سطح دانش و مهارتهای فرد برای توسعه کسب و کار و ارتقا شغلی تدوین شده است، از این رو بر اساس نوع کسب و کار می تواند با گرایش های متعدد و دروس متفاوتی ارایه گردد. موسسات معتبر جهانی برای پوشش و کاربردی تر نمودن دوره تغییراتی را در دوره های سنتی تر ایجاد نموده و آن را متناسب با صنوف مختلف ارایه نمودند اما در کل دوره MBA  شامل یک سری دروس پایه بوده که در زیر برخی از آنها و هدف ارایه از آنها را ذکر می کنم.

۱- تفکر سیستمی: این درس برای ارایه تعریف سیستم و اهمیت تبدیل یک سازمان با اجزای مستقل به یک سیستم با اجزا همراه طراحی شده و در نظر دارد شما را با اهمیت تغییر تفکر سنتی و مستقل به تفکر سیستمی در راستای هدفی مشترک و اهمیت رهبری آشنا سازد. شناسایی اجزا سیستم و اهمیت هر یک از اجزا و نقش کلیدی هر یک از اجزا در پیشبرد اهداف و شیوه های کنترل و درک روش های کنترلی و تصمیم گیری از جمله مباحث این درس می باشد.

۲- مبانی مدیریت و سازمان: این درس شما را با کلید واژه های مدیریت آشنا نموده و در صورتی که قبلا با حوزه علمی مدیریت آشنایی نداشته اید می توانید با اساسی ترین کلید واژه های مدیریت آشنا شوید

۳- رفتار سازمانی: یکی از مشکلات عمده همه ما چه فردی و چه سازمانی فرهنگ سازمانی و شیوه ارتباط اجزا سازمان با یکدیگر می باشد. این درس با تمرکز بر اینکه چه عواملی باعث ایجاد رفتار های مختلف و تغییر احساسات گروه های مختلف شخصیتی می گردد می تواند کمک قابل توجهی به شناسایی فرد از خود و یافتن روش های مناسب جهت ایجاد انگیزه و حس خوب در دیگر کارکنان شود. عوامل ایجاد انگیزه، رضایت، نارضایتی، شیوه های جانشین پروری و … از جمله اهداف این درس می باشد.

۴- مهارتهای ارتباطی و اصول مذاکره: چه اینکه شما یک کارمند ساده باشید و یا اینکه یک مدیر سازمان بزرگ، حتی اگر از دروس مدیریت اطلاع کافی داشته باشید برای انتقال خواسته های خود نیاز به مهارتهای ارتباطی دارید. یکی از مهمترین دلایل عدم رشد ما در جامعه و یا سازمان و حتی بعضا مشکلات درونی و یا خانواندگی ما به عدم توانایی ما در برقراری ارتباط موثر بر می گردد. درس اصول و فنون مذاکره ضمن شناسایی عوامل موثر بر مهارتهای ارتباطی، تعریف هوش هیجانی، تیپ های مختلف شخصیتی، با یک برنامه مدون شما را با روش های مذاکره موثر آشنا می سازد.

۵- اصول حسابداری برای مدیران: یکی از نیازهای اساسی هر مدیری آشنایی با سیستم حسابداری است. شاید شما نیاز نداشته باشید که یک حسابدار خبره باشید اما حتما برای بررسی حسابها و صورتهای مالی و درک بهتر از وضعیت سود و زیان شرکت و یا شخص خود نیاز به یادگیری مفاهیم حسابداری خواهید داشت. این آشنایی علاوه بر کمک به درک بهتر از سیستم مالی به شما این امکان را می دهد که در بودجه ریزی و برنامه ریزی دقیق تر عمل کرده و با شناسایی شاخص های سود و زیان راه کارهای مفیدی برای آینده شرکت یا شخص خود بیابید.

۶- مدیریت استراتژیک: یکی از اصلی ترین دروس دوره MBA درس مدیریت استراتژیک می باشد. این درس بعضا به همراه درس دیگری به نام تفکر استراتژیک ارایه می شود. شاید یکی از دلایل عدم پیشرفت کافی بسیاری از ما سردرگمی در انتخاب و رد موقعیت های مختلف است. اینکه در کدام مسیر باید حضور داشته باشیم و چه گزینه هایی را کنار بگذاریم اساس دروس تفکر و مدیریت استراتژیک توسعه مهارتهای تصمیم گیری استراتژیک و برنامه ریزی برای پیاده سازی آن استراتژی ها در سازمان و شرکت و یا حتی زندگی فردی است.

۷- مدیریت بازاریابی: چه تفاوتی دارد شما یک تولید کننده باشید و یا یک معلم زبان که در منزل خودش به تدرسی مشغول است. در هر دو صورت شما نیاز به آشنایی با دروس بازاریابی دارید. شما باید با شناسایی بازار هدف بتوانید با بهترین شیوه نیاز مصرف کنندگان خدماتتان را برطرف نموده و راهی برای معرفی بهتر خدمات خود به آنها پیدا کنید. همچنین شما برای حفظ و توسعه بازار خود همیشه باید به فکر داشتن مزیت های رقابتی باشید که برای مشتریان دارای اهمیت باشند. دروس مدیریت بازاریابی با نگاهی نوین به حوزه بازاریابی چنین مهارتهایی را در اختیار شما قرار خواهند داد

البته تعداد دروس دوره MBA معمولا بین ۱۲ تا ۲۰ درس متغیر هستند که بعضا می تواند شامل دروس دیگری مانند مدیریت کارآفرینی، برندسازی، مدیریت ارتباط با مشتری، تحلیل بازار، اصول رهبری، مدیریت منابع انسانی باشند که هر یک بسیار پر اهمیت و در راستای توسعه مهارتهای فردی و رهبری و برای ارتقا شغل و جایگاه شغلی شما طراحی شده اند.

آیا دوره MBA برای من مناسب است؟

اگر شما از جمله افرادی هستید که گمان می کنید موقعیت فعلی شما بسیار خوب بوده و نیازی به ارتقا ندارید و احتمالا موقعیت فعلی و مطلوب شما حتما در آینده هم حفظ خواهد شد باید بگویم شما نیازی به گذراندن دوره MBA ندارید. اما اگر فارغ از رشته تحصیلی، سمت، موقعیت و جایگاه فعلی شرکت یا سازمانتان تمایل دارید تا با آشنایی با علم روز مدیریت ارتقا خود را تضمین کنید باید بگویم شما به دوره MBA نیاز دارید. شاید شما یک برنامه نویس، یک مهندس معمار، یک تولید کننده مصنوعات چرمی و یا صاحب یک رستوران باشید، در هر صورت شما برای توسعه و بهبود جایگاه خود، تیم سازی، برنامه ریزی، فروش بهتر، تصمیم گیری های درست و حرکت رو به جلو نیاز به توسعه مهارتهای فردی خود دارید که در تمام دنیا دوره MBA به عنوان یک گزینه مناسب برای این حوزه به شمار می آید.

حتی اگر فعلا صاحب شغلی نیستید دوره MBA  می تواند دو مزیت برای شما داشته باشد. یکی تغییر طرز فکر شما و توسعه مهارتهای شما برای کارآفرینی و راه اندازی یک کسب و کار با حداقل امکانات و دومین مزیت داشتن گواهینامه ای که تاثیر بسیار زیادی در استخدام و گزینش شما در پستهای ارزشمند خواهد داشت.

آیا گواهینامه MBA می تواند تاثیری بر برند شخصی من داشته باشد؟

گواهینامه مدیریت ارشد کسب و کار که با طی کردن دوره MBA در موسسات معتبر به دست می آید می تواند گواهی بر مهارتهای حرفه ای شما در حوزه مدیریت باشد. بسیاری از سازمانها برای استخدام افراد در پست های مدیریتی به این گواهینامه توجه کرده و همچنین به عنوان یک شرکت خصوصی وجود این گواهینامه در رزومه مدیر شرکت می تواند نشان از نگاه درست شرکت و ایجاد اطمینان خاطر در شرکای کاری گردد که برآیند برند شخصی و سازمانی فرد دارای گواهینامه دوره MBA می باشد.

دوره mba

این مقاله با توجه به پرسشهای متعدد علاقه مندان به دوره MBA نوشته شد که امیدوارم سوالهای اصلی شما را پوشش داده باشد. در صورتی که تمایل به دریافت اطلاعات بیشتری در این حوزه دارید می توانید از طریق آدرس ایمیل و یا فرم پیام درخواست خود را ارسال نمایید. همچنین دوره های MBA و ِDBA تحت نظارت نگارنده در موسسات مجاز و تحت نظارت وزارت علوم تحقیقات و فناوری به صورت حضوری و نیمه حضوری برگزار می گردد که علاقه مندان می توانند جهت شرکت در دوره ها با اینجانب در تماس باشند.

منبع

آموزشگاه رایگان mba...
ما را در سایت آموزشگاه رایگان mba دنبال می کنید

برچسب : دوره mba, دوره های mba, کلاس mba , mba, نویسنده : عباس جعفری mba-learner بازدید : 160 تاريخ : چهارشنبه 11 خرداد 1401 ساعت: 19:31

دوره مدیریت کسب و کار (MBA) متشکل از گرایش های مختلف است. ما دراین مقاله قصد داریم بهترین گرایش های دوره مدیریت ارشد کسب و کار را بیان کنیم.

 

گرایش های مدیریت کسب و کار

گستره ی گرایش های مدیریت کسب و کار بسیار زیاد است. متقاضیان می توانند بر اساس علایق و استعداد های فردی به انتخاب گرایش های رشته MBA بپردازند.

گرایش های مدیریت کسب و کار به شرح ذیل است:

  • بازاریابی
  • گرایش سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات
  • نوآوری و توسعه محصول و خدمت
  • رفتار سازمانی و منابع انسانی
  • عملیات و زنجیره تأمین
  • فناوری
  • استراتژی
  • مالی
  • عمومی
  • سازمان های پروژه محور
  • خدمات
  • کارآفرینی
  • کسب و کار بین المللی
  • انرژی

 

دروس دانشگاهی رشته مدیریت کسب و کار

اکثر دروس دانشگاهی رشته ی مدیریت ارشد کسب و کار برای گرایش های مختلف به طور مشترک طراحی شده اند. تعداد واحد گرایش های مختلف دوره 8 واحد تخصصی می باشد که از 48 واحد کلی برای گرایش های متنوع متمایز است.

دروس گرایش های رشته MBA شامل مالی، بازاریابی، استراتژی، رفتار سازمانی و منابع انسانی، سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات، عملیات و زنجیره تامین می شود.

 

رشته مدیریت کسب و کار در موسسات آموزشی

رشته مدیریت کسب و کار در موسسه های آموزشی اعم از دانشگاه های معتبر و ثروت آفرینان به صورت دوره های آموزشی برگزار می گردد.

بدین ترتیب در صورتی که تحت تاثیر علت های گوناگون قصد دارید تا از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد گرایش مدیریت کسب و کار امتناع کنید، می توانید از دوره MBA در خصوص کسب مهارت های مدیریت کسب و کار بهره بگیرید.

 

بهترین گرایش های دوره MBA چیست؟

قلمداد کردن عنوان بهترین برای گرایش های دوره MBA تحت تاثیر هدف هر دانش پژوه در بازار کار قرار دارد. اینکه بخواهید از آموخته های خود در کدام بازار هدف استفاده نمایید، تعیین کننده انتخاب بهترین گرایش رشته مدیریت کسب و کار برای شما خواهد بود.

شایان ذکر است که پر طرفدار ترین گرایش های رشته MBA شامل سه گرایش مدیریت مالی، بازاریابی و استراتژی می شود. 

 

گرایش مالی

گرایش مالی مدیریت کسب و کار، یکی از گرایش های مدیریت کسب و کار است که می تواند درآمد بسیار خوبی داشته باشد. با توجه به گسترش بازار کار و رقابت های شدید، اغلب داوطلبان علاقمند به انتخاب رشته گرایش مالی هستند به همین دلیل قبولی در این رشته کار بسیار دشواری به نظر می رسد.

بازار کار گرایش مالی برای فارع التحصیلان این رشته از مدیریت کسب و کار، می تواند در مشاغلی نظیر مشاور مالی شرکت ها، مدیر مالی، بانکداری، ارزیاب، بیمه، فعالیت در شرکت های سرمایه گذاری و … باشد.

 

گرایش بازاریابی

گرایش بازاریابی دومین گرایش پرطرفدار رشته مدیریت کسب و کار است که بازار کار خوبی دارد. یک بازاریاب حرفه ای هرگز بی کار نمی شود و همیشه باتوجه به توانایی های بازاریابی که دارد قدرت کسب درآمد نامحدود دارد. اگر قصد دارید کارآفرینی موفق باشید، این رشته مناسب شماست و به ایجاد کسب و کار سودمند کمک می کند.

رقابت برای ادامه تحصیل در این رشته نیز بسیار شدید است؛ اگر به هر دلیل امکان شرکت در کنکور کارشناسی ارشد را ندارید، می توانید از شیوه های کاربردی و بدون کنکور رشته مدیریت MBA استفاده نمایید. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در فرصت های شغلی مرتبط با دیجیتال مارکتینگ و شبکه های احتماعی و اینترنت به فعالیت بپردازند.

 

گرایش استراتژی

از سومین گرایش های مدیریت کسب و کار پرطرفدار، گرایش استراتژی است. این گرایش مناسب افرادی است که قصد دارند یک استارتاپ داشته باشند و شالوده فعالیت خود را از ابتدا محکم و صحیح بنا نمایند.

بازار کار این رشته برای فارغ‌التحصیلان، شامل کار به عنوان کارآفرین برای ایجاد کسب و کار جدید، فعالیت به عنوان مشاور و مدیر عامل در شرکت های مختلف است.

 

بهترین گرایش MBA برای مهاجرت

با انتخاب بهترین گرایش های MBA برای مهاجرت، می توانید اقامت راحتتری داشته باشید و موانع کم تری در سر راه خود مشاهده کنید. اما سوال اساسی این است که در حال حاضر بهترین گرایش mba برای مهاجرت چیست و کدام رشته مناسب ادامه تحصیل در مقطع دکتری خارج از کشور است؟!

در پاسخ به این سوال باید بگوییم، اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارید، معمولا تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا استفاده از دوره های آموزشی مدیریت کسب و کار MBA شامل گرایش های مدیریت مالی، مدیریت استراتژیک (سیاستگذاری)، مدیریت منابع انسانی، حسابداری، مدیریت تولید و بازاریابی است.

اگر قصد اشتغال با مدرک مدیریت mba را دارید، می توان گفت رشته مدیریت مالی، بهترین گرایش MBA برای مهاجرت و اشتغال در خارج از کشور است زیرا قانون محاسبات مالی در تمامی جهان یکسان است.

 

دوره مدیریت کسب و کار (MBA) بدون کنکور

رقابت برای قبولی در گرایش های رشته MBA به ویژه بهترین گرایش مدیریت کسب و کار در میان داوطلبان کنکور بسیار شدید است؛ از طرفی بسیاری از علاقمندان به هر دلیل امکان شرکت در این ماراتن بزرگ را ندارند. به همین دلیل دانشگاه ها و موسسات آموزشی جهت ارائه آموزش در زمینه مدیریت کسب و کار mba بدون کنکور، اقدام به برگزاری دوره های آموزشی کرده اند.

به این معنی که علاقمندان به رشته مدیریت بازرگانی که قصد کسب و درآمد از این رشته پرسود و پولساز را دارند، می توانند با شرکت در این دوره ها، مهارت های لازم را کسب نمایند. در حال حاضر موسسه آموزشی ثروت آفرینان با بیش از 30 سال سابقه فعالیت، بهترین موسسه آموزشی برای ثبت نام در دوره های مدیریت mba محسوب می شود.

 

تفاوت دوره مدیریت MBA دانشگاه ها و موسسه ثروت آفرینان

دوره های بدون کنکور مدیریت کسب و کار در دانشگاه ها نیز برگزار می شود، اما تفاوت این دوره ها با دوره های موسسه ثروت آفرینان چیست؟

در پاسخ به سوال باید بگوییم، دوره های آموزشی مدیریت کسب و کار در دانشگاه ها کاملا مطابق با الگوهای آموزشی آمریکایی است، به این معنی که محتوای آموزشی کاملا معتبر و صحیح می باشد اما به این دلیل که قواعد موجود در این دوره ها، متناسب با شرایط بازار کار و فرهنگ اجتماعی کشور آمریکا طراحی شده، در عمل برای شرایط موجود در بازار ایران کاربرد ندارد.

به همین دلیل افرادی که در دوره های مدیریت کسب و کار از طریق کنکور یا بدون کنکور شرکت می کنند، معتقند که در بازار کار با مشکل عدم کارایی تکنیک های مدیریت mba دانشگاه ها مواجه شده اند.

تفاوت دوره مدیریت MBA دانشگاه ها با موسسه ثروت آفرینان در آن است که این موسسه، در جهت رفع این مشکل، اقدام به اصلاح و بومی سازی دوره های آموزشی mba کرده و سیستم آموزشی جدید و کاربردی مناسب با بازار کار ایران به نام مدیریت mba+ را ایجاد کرده است.

 

انتخاب بیش از یک گرایش  MBA

یکی دیگر از سوالتای که برای علاقمندان به رشته مدیریت کسب و کار مطرح می شود این است که آیا انتخاب بیش از یک گرایش MBA امکانپذیر است؟ این رشته دارای 7 گرایش اصلی است که با یکدیگر همپوشانی دارند، همانطور که در قسمت دروس این رشته مشاهده کردید، اغلب دروس میان گرایش ها مشترک هستند.

بنابراین اگر یکی از گرایش های رشته MBA را انتخاب کنید، می توانید در زمینه سایر گرایش ها نیز فعالیت داشته باشید و با تحصیل در هر دانشگاه، مجاز به فعالیت در سایر گرایش های مدیریت MBA خواهید بود. دانشجویان این رشته مجاز به انتخاب اختیاری دروس از سایر گرایش ها هستند.

به این معنی که اگر به طور مثال گرایش شما، مدیریت استراتژیک است و علاقمند به گرایش مالی و کسب اطلاعات در این زمینه هستید، می توانید در همان گرایشی که در حال تحصیل هستید، واحدهای درسی گرایش مالی را نیز اخذ نمایید.

 

منبع

آموزشگاه رایگان mba...
ما را در سایت آموزشگاه رایگان mba دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عباس جعفری mba-learner بازدید : 103 تاريخ : چهارشنبه 11 خرداد 1401 ساعت: 15:04

یکی از مبحث های داغ در عرصه مدیریت MBA است. حروف اختصاری MBA حاکی از کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار دارند. از آنجایی که تحصیل در رشته MBA پر هزینه و بسیار وقت گیر است، ممکن است فکر نمایید که اهمیت تحصیل در این رشته چیست؟

ما در این مقاله قصد داریم مزیت و اهمیت کارشناسی ارشد MBA را شرح دهیم.

 

حقوق بالا
میانگین حقوق یک فارغ التحصیل MBA در مقایسه با یک فردی دارای مدرک تحصیلی معمولی در رده بالاتری قرار دارد.

دامنه دستمزد سالانه برای فارغ التحصیل های MBA در ایالات متحده آمریکا از 70 هزار دلار (در موسسات دولتی و غیر انتفاعی) تا 120 هزار دلار (در مشاوره، امور مالی یا حوزه سلامت) است. این مقدار حقوق به طور تقریبی دو برابر میزان مورد انتظار فردی با مدرک دانشگاهی معمولی می باشد.

جالب است بدانید که اگر در دانشگاه ها و موسسات خصوصی در دوره مدیریت MBA شرکت نمایید، می توانید ظرف 2 الی 3 سال کلیه مخارج صرف شرکت در این رشته را جبران نمایید.

 علاوم بر این، در صورتی که از طریق کنکور سراسری در یکی از کد رشته های روزانه رشته MBA دانشگاه های دولتی قبول گردید، به طور تقریبی هزینه ی قابل توجهی را متحمل نخواهید شد. این در حالی است که تحصیل در مقطع شبانه دانشگاه های سراسری یا در دوره های آزاد موسسات آموزش عالی خصوصی در رشته MBA در مقطع کارشناسی ارشد نیازمند صرف هزینه های بالا است.

 

استحکام شبکه تجاری

برای یک دانش پژوه  MBA فرصت های چشمگیری در خصوص ایجاد شبکه ای از روابط وجود دارد. در طول تحصیل در رشته MBA دانشجو برای تحقق  اهداف اصلی با اساتید، همکاران و کارکنان آموزشی در تعامل است.

همچنین شما به عنوان یک دانش پژوه MBA به شبکه گسترده ای از فراغ التحصیلا آن برنامه دسترسی پیدا می نمایید. این شبکه تجاری گسترده و در عین حال مستحکم با کمک به روند انتقال مستقیم اطلاعات مرتبط با زمینه کاریتان و ایجاد شانس بیشتر جهت تصرف بهترین موقعیت های شغلی، تاثیر خود را نشان خواهد داد.

 

فرصت های شغلی بهتر

این مزیت در راستای مزیت اول پیش می رود و در واقع دلیل مزیت اول است. فارغ التحصیلان MBA با تکیه بر صلاحیت هایشان شانس بیشتری برای رسیدن به یک شغل مدیریتی سطح بالا و حفظ این سمت دارند. برآورد شده است که ۷۰% فارغ التحصیلان MBA در جهان مدیران ارشد یا اعضای هیئت مدیره هستند. چنین فرصت های شغلی، حقوق و مزایای بالاتر، و البته، مسئولیت و ساعات کاری بیشتر را در پی خواهد داشت.

چه قصد ارتقاء وضعیت شغلی به پستی مدیریتی را دارید، یا می خواهید حرفه جدیدی را دنبال نمایید، مدرک و تحصیل در رشته MBA می تواند شانس شما را برای دستیابی به اهدافتان افزایش دهد.

 

فراگیری دانش و مهارت های جدید

ممکن است این مزیت را امری پیش پا افتاده ببینید و با خود بگویید که مگر بقیه برنامه های تحصیلی قرار است کاری جز این انجام دهند؟ حق با شماست، هدف سایر برنامه های آموزشی نیز همین است، اما تحصیل در رشته MBA متفاوت خواهد بود چراکه حرفه ای های این رشته اغلب افرادی جوان با سوابق کاری کم (دو یا سه سال، و یا بیشتر) هستند، و گاهی حتی کارمندان ارشدی پرانرژی که به دنبال چالش می گردند. طبیعت انسان بگونه ایست که اندکی پس از آغاز یک زندگی حرفه ای (حتی به اندازه ۲ سال) خود را با یک روند تکراری مطابقت می‌دهد و وارد حاشیه امنیت می‌شود. این امر تمایل شما برای یادگیری و کسب مهارت های جدید را محدود می کند.

تحصیل در کارشناسی ارشد مدیریت MBA شما را وادار خواهد کرد که حاشیه امنیت را ترک کرده، با تازه ترین مشکلات دست و پنجه نرم نمایید، جدیدترین تکنیک های مدیریتی را بکار ببندید. عمل و راهکارهای خود را به چالش بکشید. این امر حتی پس از فارغ التحصیلی شما نیز ادامه خواهد یافت، زیرا تحصیل در رشته MBA شما را در راهی قرار می‌دهد که این چالش را همواره همراه خودتان احساس نمایید و بی وقفه به دنبال بهبود وضعیت خود باشید.

 

کسب دیدگاهی جامع نسبت به تجارت و کسب و کار جهانی

همانطور که پیش از این اشاره شد، بواسطه تحصیل در رشته MBA شما بخشی از یک شبکه بزرگ حرفه‌ای‌ها و شرکت‌ها خواهید شد و بطور مداوم با جدیدترین روش‌های حل مساله خود را به چالش خواهید کشید. در کنار هم قرار گرفتن این عوامل سبب می‌شود که به دیدگاهی جامع نسبت به تجارت و کسب و کار جهانی دست بیابید، درکی عمیق و یک تلقی ویژه از تغییرات جزئی این محیط. دستیابی به چنین دیدگاه و حساسیتی بدون صرف زمانی طولانی امکان پذیر نیست. همچنین، به عنوان یک کارمند، دسترسی شما به اطلاعات محدود است. به عنوان یک دانشجو یا فارغ التحصیل MBA داشتن چنین بصیرتی نه فقط برای شما، بلکه برای هر کارفرمای بالقوه ای، یک دارایی ارزشمند محسوب می‌شود.

اگر از آن دست شخصیت‌هایی هستید که می توانند از پس مسئولیت‌های سنگین یک پست ارشد مدیریتی، و باقی ماندن در چرخه بی پایان یادگیری و پیشرفت بر بیایند، پس احتمالا گزینه های مناسبی برای تحصیل در رشته MBA خواهید بود.

 

منبع 

آموزشگاه رایگان mba...
ما را در سایت آموزشگاه رایگان mba دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عباس جعفری mba-learner بازدید : 83 تاريخ : سه شنبه 10 خرداد 1401 ساعت: 12:31

 

حروف اختصاری MBA بیانگر عبارت Master of Business Administration است که در سطح درجه کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس در زمینه مدیریت کسب و کار شناخته می شود.

در واقع رشته مدیریت کسب و کار دربردارنده ی دانش و مهارت های کاربردی است که در خصوص حل مسائل و چالش های مدیریتی به ویژه مسئولیت پذیری کاربرد دارد. این دوره بینش مدیر یک سازمان را گسترش می دهد و آن را برای حل مشکلات و مسائل یک کسب و کار آماده می سازد.

 

تاریخچه رشته MBA

رشته MBA برای نخستین بار در اواخر قرن نوزدهم میلادی در دانشگاه های ایالات متحده آمریکا طراحی شد. در واقع در ایالات متحده آمریکا اولین مقطع کارشناسی ارشد کسب و کار در مدرسه کسب و کار Tuck School of Business در سال 1900  میلادی برگزار شد.

تدوین و طراحی دوره MBA همگام با صنعتی شدن آمریکا شکل گرفت. برنامه ریزی دوره های مدیریت ارشد کسب و کار به گونه ای شکل می گیرد که دانش پژوهان را با جنبه های مختلف مدیریت یک کسب و کار نظیر بازاریابی، حسابداری، مدیریت تبلیغات، منابع انسانی، مدیریت عملیات و برنامه ریزی استراتژیک آشنا کند.

 

وجه تمایز MBA و کارشناسی ارشد مدیریت

اکثر متقاضیان شرکت در فوق لیسانس مدیریت شامل دانشجویانی می شوند که دارای مدرک کارشناسی مدیریت هستند و تمایل دارند با گذر از درجات علمی به مدرک دکتری دست یابند. زین پس در زمینه های آکادمیک و پژوهشی مشغول فعالیت گردند.

این در حالی است که متقاضیان شرکت در دوره MBA جوان هایی کارآفرین یا صاحبان کسب و کار می باشند که در خصوص افزایش مهارت های کاربردی در عرصه مدیریت کسب و کار اقدام به شرکت در دوره MBA کرده اند.

در کشور ایران مراکز، آموزشگاه های بازرگانی، موسسات و دانشگاه های گسترده ای دوره های آموزشی تمام وقت، پاره وقت، کوتاه مدت و از راه دور مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) را برگزار می نمایند.

 

واجدین شرایط برای تحصیل در رشته مدیریت راهبردی کسب و کار (MBA) چه کسانی هستند؟

همانطور که بیان کردیم آموزش‌های کاربردی دوره‌ MBA برای مدیران کسب و کارها بسیار مفید و قابل استفاده است. زیرا این دوره برعکس فوق لیسانس مدیریت دوره ای تئوریک نمی باشد و کاملا به صورت کاربردی تدریس می شود.

اکثر دانشجویان رشته مدیریت کسب و کار یک زمینه تخصصی را برای مطالعه و تحصیل انتخاب می‌نمایند و حدود یک سوم از واحدهای تحصیلی خود را در این زمینه آموزش می بینند. به عنوان مثال دانشجویانی که گرایش بازاریابی را انتخاب می نمایند، دوره‌‌های ویژه‌ ای را که بر روی بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی بین‌ المللی تمرکز دارد، بر می‌گزینند.


اهداف دوره MBA

دوره MBA برای اهداف متعددی طراحی شده است. در ادامه مهارت هایی که دانشجویان پس از تحصیل در دوره MBA برخوردار هستند را عنوان می کنیم.

  • توانایی راهبری کارآمد یک کسب و کار یا سازمان
  • توانایی ایجاد تحول در یک بخش تخصصی سازمان
  • طراحی و هدایت تحول در کل سازمان پس از کسب تجارب عملی در مدیریت
  • توانایی کار آفرینی با ایجاد فعالیت‌های جدید در درون سازمان یا ایجاد سازمان‌های جدید
  • قابلیت یا توانایی ارائه خدمات مشاوره‌ ای و مطالعاتی در زمینه‌های مدیریتی به مدیران دیگر سازمان‌ها

 

گرایش های رشته MBA

مراکز آکادمیک در سرتاسر دنیا حدود 30 گرایش برای رشته MBA  یا مدیریت کسب و کار تعریف شده است. با این وجود 4 گرایش اصلی برای این رشته در کلیه دانشگاه‌های دنیا و کشور ایران وجود دارد  که به دانشجویان ارائه می‌گردد. این گرایش‌ها عبارتند از:

 

– مدیریت منابع انسانی (Human Resources)

مدیریت منابع انسانی  وظیفه توانمند سازی نیروی انسانی برای پیشبرد اهداف سازمانی است که شامل وظایفی از قبیل گزینش و استخدام و اخراج، پاداش، حقوق و دستمزد، ارتباطات سازمانی، ایمن سازی محیط، بیمه و امور دیگر مرتبط با منابع انسانی را به عهده دارد. در این دوره تمام مهارت های مورد نیاز برای مدیریت منابع سازمانی خرد و بزرگ آموزش داده می‌شود.

 

–  مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی (Finance)

مدیریت مالی یکی از مهمترین و غیر قابل اجتناب ترین بخش های هر سازمانی است که برای کنترل و نظارات بر تبادلات مالی و نقدینگی یک واحد کسب و کار می‌باشد که با هدف افزایش سود و سرمایه فعالیت می‌کند. راه اندازی مدیریت مالی تاثیر بسیار زیادی که بهبود سودهی و ازفایش ارزش و اعتبار مالی شرکت ها دارد.

 

– بازاریابی و مدیریت فروش (Marketing)

دوره بازاریابی و مدیریت فروش  جهت بهبود و توسعه بخش فروش یک سازمان انجام وطیفه می‌کند. وظیفه اداره بخش فروش تولیدات و محصولات یک شرکت و سازمان دارای ارزش حقوقی را به عهده دارد که وظیفه آن طراحی برنامه فروش، نظارت بر اجرای آن و کنترل برنامه های فروش را شامل می‌شود. از نظر تامین نیروی سازمانی بخش فروش  وظیفه استخدام، ارزیابی و انگیزش نیروها برای برنامه های فروش را به عهده دارد.

 

– مدیریت تولید و سیستم‌های تولید و پروژه (Operation)

مدیریت تولید و سیستم‌های تولید و پروژه  شامل آموزش مهارت‌هایی از قبیل طراحی و ترسیم فرآیند یک تولید از مرحله تولید تا تحقیق بازار و مشتری و ورود به عرصه رقابت برای توسعه و بهوبد محصول را به عهده دارد. یک مدیر تولید باید با روش های شاخت رقبا، بازخورد گرفتن از مشتری برای تحقیق و بهبود تولیدات و کمیت محصولات آشنایی داشته باشد. ایده پرداز بوده و با طراحی و رسم استراتژی تولید در مسیر اهداف شرکت چرخه فروش را هدایت و رهبری کند.

 

دوره MBA برای چه کسانی مناسب است؟

با توجه به پررونق بودن دوره های آموزشی مدیریت MBA، مخصوص اشخاصی است که دنبال افزایش دانش و مهارت مدیریتی خود در سازمان و کسب و کار هستند. دوره MBA برگزار شده در مدرسه کسب و کار آیا بر اساس پایه‌های تجربی نسبت به دوره‌های آموزشی MBA دانشگاهی و دیگر جاها طراحی و برای دانشجویان آموزش داده می‌شود.

دوره آموزشی مدیریت کسب و کار به شما کمک می‌کند بتوانید کسب و کار دلخواه خود را راه اندازی کنید. اگر  در سمت‌های مختلف مدیریت میانی و سرپرستی فعالیت دارید، دوره MBA فرصت عالی برای ارتقای شغلی و افزایش مهارت‌های فردی شما در هر سمت خواهد بود. علاوه بر این در حفظ کیفیت و تعادل ارتباطات شما با دیگر همکارانتان کمک خواهد کرد.

MBA برای شما مناسب است اگر بدانید شغل و حرفه‌تان را برای چه می‌خواهید و بتوانید مشخص نمایید که این دوره چگونه قرار است به شما در دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کمک نماید. در حقیقت، رشته‌ی تحصیلی MBA برای دانشجویی که مسیر شغلی مشخص قرار داشته و اهداف معینی دارد، بسیار کارآمدتر و موثرتر است .

اگر قصد تحصیل در رشته‌ی مدیریت راهبردی کسب و کار را دارید بهتر است ابتدا سوالات زیر را از خود بپرسید و برای آن‌ها پاسخی مناسب بیابید:

  • چرا فکر می‌کنم که تحصیل در دوره‌‌های مدیریت راهبردی کسب و کار در قیاس با سایر رشته‌های تحصیلی دیگر برای من مناسب‌تر است؟
  • چه شغل‌ها و حرفه‌هایی پس از تحصیل در دوره‌ی MBA با توانایی‌ها٬ منافع و ارزش‌های کاری من سازگار است؟
  • کدام یک از انواع محیط‌های کاری برای من مناسب‌تر است؟

 

MBA  یک راه حل عالی برای کسب درآمد بالا

در میان مزایای برخورداری از مدرک MBA، امنیت شغلی و حقوق بالا از جمله مهم‌ترین‌ها هستند. متوسط درآمد برای یک فارغ‌التحصیل مدیریت راهبردی کسب و کار بسیار بالاتر از یک کارمند یا مدیر معمولی است. شما از نظر میزان حقوق می‌توانید تا دو برابر آنچه که به واسطه‌ی بسیاری از مدارج تحصیلی دیگر درآمد داشته باشید، به دست آورید.

به عنوان مثال، میانگین حقوق فارغ‌التحصیلان مدیریت راهبردی کسب و کاربر اساس واحد پولی یورو حدود ۸۴۰۰۰ یورو در سال است. این عدد برای کشورهای اروپایی به ۱۰۰۰۰۰ یورو نیز می‌رسد.

همچنین متوسط هزینه‌ پرداختی یک دانشجو برای دوره‌ی دوساله‌ی MBA در دانشگا‌ه‌های برتر آمریکا چیزی در حدود ۱۰۰۰۰ یورو و در کشورهای اروپایی رقمی بین ۱۰۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ یورو در سال است.

 

مشاغل مرتبط با مدرک MBA 

اگر می‌خواهید بدانید که با اخذ مدرک MBA چه مشاغلی در دسترس شما قرار می‌گیرند، لیستی از مشاغل محبوب مرتبط با MBA را در اختیار شما قرار می‌دهیم:

  • مدیر عامل کسب و کارها (Business Operations Manager)
  • تحلیلگر مدیریت (Management Analyst)
  • تحلیلگر پژوهشی بازار (Market Research Analyst)
  • مدیر اجرایی (Executive)
  • مدیر منابع انسانی (HR Manager)
  • مدیر ارشد فناوری (Chief Technology Officer)
  • مدیر سیستم‌های کامپیوتری و اطلاعاتی (Computer and Information Systems Manager)
  • مدیر مالی (Financial Manager)
  • مدیر خدمات بهداشتی (Health Services Manager)
  • مشاور عالی مدیریت (High-End Management Consultant)
  • مدیر فناوری اطلاعات (Information Technology (IT) Director)
  • بانکدار سرمایه‌گذاری (Investment Banker)
  • مدیر صندوق سرمایه‌گذاری (Investment Fund Manager)
  • مدیر بازاریابی (Marketing Manager)
  • مدیر فروش (Sales Manager)

 

معرفی دانشگاه‌های آموزشی MBA دنیا

در ادامه با استناد به گزارش بلومبرگ٬ به برخی از شرکت‌های معتبر و بزرگ که بیشترین تعداد استخدامی فارغ‌التحصیلان MBA را دارند اشاره می‌کنیم؛ شرکت‌هایی که همگی در سطح جهان و در کشورهای مختلفی مشغول به فعالیت هستند:

  • Deloitte (بزرگترین شرکت خدمات حرفه‌ای در سطح جهان با مرکزیت کشور آمریکا)
  • Est & Young (شرکت خدمات حرفه‌ای واقع در کشور بریتانیا)
  • Mc Kinsey (شرکت مشاوره مدیریتی واقع در کشور آمریکا)
  • Boston Consulting Group (گروه مشاوره مدیریتی بوستون واقع در کشور آمریکا)
  • Apple (شرکت چند ملیتی واقع در کشور آمریکا)
  • IBM (شرکت ماشین آلات بین‌المللی کسب و کار با مرکزیت آمریکا)
  • Procter and Gamble (شرکت چند ملیتی و آمریکایی کالاهای مصرفی)

 

مدرک معتبر MBA چیست؟

مدرک اعطا شده در انتهای دوره مدیریت کسب و کار آیا، با مهر و هولگرام وزارت علوم به دانشجویان اعطا می‌شود. این مدرک بر خلاف مدرک رسمی دانشگاهی صرفا بر پایه مهارت گرایی آموزش داده می شود.

 

پرسش و پاسخ :

  • ایده آل ترین سن برای یادگیری مهارت های MBA چند سالگی است؟

سن آموزش به محدوده خاص سنی ارتباطی ندارد. اما اصولا بین 30 تا 35 سالگی مناسبترین سن برای یادگیری مهارت‌های MBA است. در این سن به دلیل ورود به کارهای اجرایی می‌توانید در دوره‌های پیشرفته DBA هم وارد شده و مهارت‌های رهبری موفق را کسب کنید.

 

  • آیا می توانیم بعد از دریافت دوره مدیریت راهبردی کسب و کار مدرک دکترا را بگیریم؟

بله. لازمه دریافت مدرک PhD طی کردن دوره MBA است. مدرک دکترا یک حرفه تحقیقاتی گسترده DBA است.

 

  • تفاوت بین DBA و MBA چیست؟

با توجه به اینکه شباهت هایی بین این دو دوره وجود دارد اما از نظر ارزش مدرک برای هر دو دوره تفاوت بالایی وجود دارد. برای تحصیل در دوره DBA باید حتما دوره MBA را طی کنید. تمامی دانشجویانی که در رشته های دانشگاهی مدیریت و انسانی مشغول به تحصیل هستند می توانند در این دوره شرکت نمایند.

 

اگر بخواهیم به تفاوت dba و mba بپردازیم به شرح زیر است :

  • mba تمرکز بالایی برای کاربرد دانش مدیریتی دارد، اما dba روی تولید دانش کاربردی متمرکز است.
  • تخصص دوره mba عموما روی مهارت‌های مدیریتی و آمادگی برای رهبری یک سازمان تمرکز دارد، اما dba برای آماده سازی مدیران جهت مواجه به چالش و توانایی یک سازمان متمرکز است.
  • مدیریت کسب و کار mba روی استفاده علمی و کاربرد آن برای ایجاد فرآیند افزایش درآمدی سازمان متمرکز است اما dba برای طراحی و استراتژی توسعه انواع مدل‌های کسب درآمد متمرکز است.
  • mba بر اساس مدل عملگرایی و dba بر اساس تحقیق و تحلیل متمرکز است.
  • مهارت mba برای حل مشکلات سازمانی بر اساس راهکارهای موجود فعالیت دارد اما dba برای ایجاد و ارایه راه حل مشکل سازمانی را برطرف می‌کند.
  • ام بی ای از مدل سودآوری بیشتری برای مدیران برخوردار است ولی dba با هدف درآمد بیشتر نسبت به mba متمرکز است.

 

  • آیا یادگیری دوره مدیریت راهبردی سخت است؟

لزوما خیر. با توجه به اینکه اهداف مدیریت راهبردی کسب و کار، رساندن فرد به بالاترین مدارج مدیریتی و فعالیت حرفه ای است بسته به میزان آمادگی ذهنی و بستر اجرایی کار عملی مناسب،  نسبت به یکدیگر فرق دارد.

 

کدام کشورها بیشترین ارزش برای مدرک MBA قائل هستند؟

  1. آمریکا
  2. انگلستان
  3. استرالیا
  4. آلمان
  5. فرانسه
  6. اسپانیا
  7. سنگاپور

 

  • آیا MBA واقعا ارزش مالی و شغلی دارد؟

این دوره تنها زمانی ارزش واقعی خود را نشان می‌دهد که دانشجو بخواهد یک تجارت یا کسب و کاری را راه اندازی و مدیریت کند. یا به عنوان موسس در یک شرکتی فعالیت کند. دوره MBA تنها برای افرادی مناسب است که می‌خواهند مدیر و رهبر موفق در یک کسب و کار و سازمان باشند. بسته به زمینه شغلی درصد ارزش فرق دارد.

 

منبع

 

آموزشگاه رایگان mba...
ما را در سایت آموزشگاه رایگان mba دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : عباس جعفری mba-learner بازدید : 165 تاريخ : دوشنبه 9 خرداد 1401 ساعت: 12:54

دکترای مدیریت حرفه‌ای کسب و کار شما را در میان دیگر مدیران متمایز می‌کند و این مدرک نه تنها مهارت‌های شغلی بلکه تعهد به رشد شخصی و سازمانی را به کارفرمایان نشان می‌دهد. مدرک DBA گواهی برای نشان این است که نشان دهید به استفاده از آموزش‌های سطح بالا در کسب و کار تمایل دارید و دوست دارید تا با تحصیل در این حیطه در حل مشکلات و جستجوی راه حل در کسب و کار، قدم بردارید.

ممکن است کمی درباره دکترای مدیریت کسب و کار (که معمولاً به نام مدرک DBA شناخته می‌شود) شنیده باشید، اما با این حال، مطمئن نیستید که این مدرک چیست. حتی ممکن است بدانید این مدرک چیست، ولی ندانید که آیا برای شما مناسب است یا خیر. در این مقاله قصد داریم تا در مورد این مدرک، گرایش‌های آن و کارایی آن بیشتر توضیح دهیم، تا به شما در تصمیم گیری برای گرفتن مدرک آن کمک کنیم.

 

مدرک DBA چیست؟

دکترای مدیریت کسب و کار یا مدرک DBA، مدرکی با تمرکز بر کسب و کار و مدیریت آن است است که دانش عملی فرد دانشجو را بالا می‌برد و آن را برای اجرا و عملی کردن این دانش در محیط کار آماده می‌کند. مدیریت صحیح کسب و کار یکی از فاکتورهای اصلی استخدام مدیر است که می‌توان در این دوره‌ها به این ویژگی رسید.

 

مدرک DBA با دکترای مدیریت بازرگانی چه تفاوتی دارد؟

اگرچه هر دو روی تجارت و کسب و کار متمرکز هستند، اما مدرک DBA و دکترای مدیریت کسب و کار کاملاً متفاوت است. دکترای مدیریت بازرگانی یک مدرک دکترای تحقیق محور و ایده آل برای کسانی است که علاقه‌مند به کار در دانشگاه و حتی تحصیلات بالاتر و کسب علم و دانش هستند. مدرک DBA بر دانش نظری متمرکز است، که می‌تواند کسب و کار از آن به صورت عملی استفاده کرد و مدیریت کار را به دست گرفت.

 

چرا باید مدرک DBA گرفت؟

اینکه تصمیم دارید تا مدرک DBA را بگیرید و یا نه هنوز در تصمیم گیری خود شک دارد، باید بگوییم که برنامه‌های DBA به شما کمک می‌کند که مهارت خود در تفکر انتقادی و حل مسئله در دنیای واقعی و کسب و کار را افزایش دهید.

کسب مدرک دکترای مدیریت کسب و کار شما را با آخرین تحقیقات، نظریه‌ها و اطلاعات بازرگانی و مدیریت آشنا می‌کند. این آموزش نه تنها شما را به عنوان یک متخصص در زمینه خود معرفی می‌کند، بلکه مجموعه‌ای ملموس از مهارت‌های مدیریت و تصمیم گیری در شما  نهادینه می‌کند که ممکن است شما را برای موقعیت در سطح مدیریت و فرصت‌های شغلی جدید واجد شرایط کند. همچنین شما را با مهارت‌هایی که برای انجام تحقیقات کمی و کیفی در دنیای واقعی کسب و کارها و انتشار در نشریات تحقیقاتی ضروری است، آشنا می‌کند.

مدرک دکترای مدیریت کسب و کار، همچنین می‌تواند شما را از افرادی که تحصیلات تکمیلی در رشته مدیریت و یا مدرک MBA دارند، متمایز سازد.

 

آیا DBA مدرک با ارزشی است؟

اینکه بخواهید مدرک دکترا در کسب و کار و هر رشته‌ی دیگری بگیرید، کاملا به شما و تصمیم که برای آینده خود دارید، بستگی دارد. باید بدایند که برای گرفتن مدرک DBA باید زمان بگذارید و هزینه و تلاش کنید. در حالی که رسیدن به این مدرک ممکن است کمی سخت و زمان بر باشد، اما سودی که از آن به دست می‌آورید بسیار ارزشمند است و از نظر حرفه‌ای و مالی می‌تواند برای شما عالی باشد. اگر عاشق مدیریت و حتی راه اندازی کسب و کار هستید و جاه طلبی برای ادامه تحصیل دارید، مدرک DBA ممکن است برای شما مناسب و همچنین با ارزش باشد.

 

با دکترای مدیریت کسب و کار چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

از سمت‌های مدیریتی ارشد گرفته تا مشاوره‌های کسب و کار، مدرک DBA می‌تواند طیف گسترده‌ای از فرصت‌های شغلی را برای شما فراهم کند. در اینجا فقط نمونه‌ای از مشاغل و صنایعی را عنوان می‌کنیم که می‌توانید با دکترای مدیریت کسب و کار، در آنها مشغول به کار شوید:

  • بخش‌های خصوصی و غیرانتفاعی
  • مشاور
  • مدیریت
  • کارآفرین یا صاحب کسب و کار
  • مشاغل آموزشی
  • مشاغل اجرایی
  • کار در دانشکده و دانشگاه
  • مشاغل دولتی

مشاغلی که می‌توانید با مدرک DBA در آنها کار کنید، به اندازه افراد دارای این مدرک تحصیلی متنوع است. همچنین راه اندازی کسب و کار و نیاز به مدیر در آنها نیز به قدری زیاد است که می‌توان با این مدرک در یکی از این کسب و کارها مشغول به کار شد.

 

تحصیل در دانشگاه یا آنلاین؟

مانند تصمیم برای ادامه تحصیل، انتخاب چگونگی کسب مدرک DBA نیز کاملا تصمیم شخصی است. بسیاری از افراد مشتاق، به دلیل تعهدات شغلی و خانوادگی که حضور در کلاس‌ها و برنامه‌های حضوری را برای آنها سخت می‌کند، کلاس‌های و برنامه‌های آنلاین DBA را انتخاب می‌کنند.

این در حالی است که برخی افراد اعتقاد دارند که حضور در کلاس‌های حضوری نه تنها باعث رشد بیشتر آنها می‌شود، بلکه تعامل و همکاری با دیگر افراد به افزایش دانش آنها نیز کمک می‌کند. اما با این حال، برنامه‌های آنلاین DBA آزادی و مدیریت زمان را برای شما فراهم می‌کند و به شما در رسیدن به اهداف شخصی و شغلی کمک می‌کند.

اگر علاقه‌مند هستید که دوره‌های آنلاین را انتخاب کنید، ابتدا به صورت کامل تحقیق کنید و بهترین و معتبرترین مؤسسات و دانشگاه‌ها را برای گرفتن این مدرک انتخاب کنید.

 

اعتبار مدرک DBA در ایران

یک دوره DBA، علاوه بر اینکه باید به شما روش‌ها مدیریتی درست را آموزش دهد و شما را برای مدیریت کسب و کارها آماده کند، باید اساتید، دانشگاه،‌ مؤسسه و همچنین مدرک معتبری داشته باشد که اتفاقا از طرف وزارت علوم تایید شده باشد. مدرک DBA در ایران دارای دو نوع گواهی است که این گواهینامه‌ها به شرح زیر است:

  • گواهینامه معتبر از وزارت علوم تحقیقات و فناوری کشور
  • گواهینامه معتبر بین المللی که مورد تایید دولت و دادگستری کشور مبدأ است

کشور مبدأ کشوری است که مسئول و ناظر برگزاری کلاس‌ها در ایران است و در نهایت مدرک را آنها برای دانشجویان صادر می‌کنند. این کشور‌ها علاوه بر این موارد، مسئولیت تدوین و اجرای صحیح دوره و بر اساس استانداردهای جهانی را نیز بر عهده دارد.

 

گرایش های DBA

گرایش‌هایی که در DBA وجود دارد کمی به گرایش‌های MBA نزدیک است و وجه مشترک نیز دارند. انواع گرایش های DBA شامل موارد زیر می‌شود:

  • گرایش تجارت الکترونیک
  • گرایش مدیریت راهبردی ( جامع )
  • گرایش فناوری و اطلاعات IT
  • گرایش بازرگانی
  • گرایش بازاریابی
  • گرایش مالی

تمام این گرایش‌ها، می‌توانند برای افراد خاص خوب عمل کنند و هنگام انتخاب، تنها باید این مورد را در نظر بگیرید که چه می‌خواهید، چه انتظاری از این مدرک دارید و اینکه مهارت‌ها و توانایی‌های شما با کدام گرایش همخوانی دارد.

در نهایت باید عنوان کنیم که این مدرک می‌تواند به شما در مدیریت صحیح کسب و کارها کمک کند و حتی می‌تواند شانس شما را استخدام، نسبت به دیگر متقاضیان بیشتر کند.

منبع

آموزشگاه رایگان mba...
ما را در سایت آموزشگاه رایگان mba دنبال می کنید

برچسب : دوره dba, dba, دوره دکترای مدیریت کسب و کار, ثبت نام دوره dba, نویسنده : عباس جعفری mba-learner بازدید : 113 تاريخ : سه شنبه 3 خرداد 1401 ساعت: 12:21